Carsten Thomassen får Ole Rømer Medaljen 2022

fredag 14 okt 22

Carsten Thomassen

Ole Rømer Guldmedaljen

Ole Rømer Medaljen tildeles en dansk videnskabsmand eller-kvinde for fremragende forskningsindsats, primært inden for Ole Rømers forskningsfelt. Medaljen er præget i guld og uddeles sammen med et legat på 10.000 kr.

Ole Rømer Guldmedaljen 2022 gives til Professor Carsten Thomassen på Københavns Universitet ved en ceremoni den 21. november.

Professor Carsten Thomassen i Sektionen for Algoritmer, Logik og Grafer på DTU Compute tildeles Ole Rømer Guldmedaljen 2022 for sin fremragende forskningsindsats inden for matematik og grafteori.

Carsten Thomassen er professor i matematik ved DTU Compute. Hans forskningsfelt er kombinatorik, med hovedvægt på grafteori, og han er ikke blot en af verdens førende grafteoretikere, men også set på tværs af discipliner en matematiker i verdensklasse med over 240 publikationer. Han har adskillige gange været med på den årlige ISI liste over verdens 250 mest citerede matematikere, og hans arbejde har haft stor betydning også i computer science.  Hans anvendelser af grafteori på problemer indenfor random walks, overflader, kurver, matricer og algoritmer er forbløffende og originale, og gennem sin karriere har han løst adskillige såkaldt ”åbne problemer” – problemer som andre matematikere har måtte give op overfor gennem mange år. Nu får han så en af dansk forsknings store anerkendelser, Ole Rømer Medaljen. Medaljen er senest givet i 2001 til fysikeren Lene Hau, og i 1976 gik den til Nobelpristagerne Aage Bohr og Ben Mottelson. I alt har den kun været uddelt til 10 personer siden den blev indstiftet i 1944.

En graf er den matematiske abstraktion for netværk, som for eksempel vejnet, elnet, datanet som internettet og spredningsmodeller for sygdomme. Inden for datalogi (computer science) spiller grafer en helt fundamental rolle, og grafteori har været en af de hurtigst voksende grene af matematikken i det 20nde århundrede.

Sektionsleder, professor Philip Bille siger: ”I sektionen for Algoritmer, Logik og Grafteori har vi stor glæde af at have Carsten Thomassen i vores midte – han har det store matematiske overblik og den originalitet, der er så vigtig for at nå nye resultater i grænseområdet mellem matematik og IT. Og så er han en fantastisk god underviser.”

Gennem årene har Thomassen modtaget flere nationale og internationale anerkendelser, og han har været distinguished visiting professor rundt om i verden, bl.a. Rothschild Professor ved Isaac Newton Instituttet ved Cambridge University i 2008. Han er også flittig som redaktør af internationale fagtidsskrifter, fx er han hovedredaktør for den internationale Journal of Graph Theory siden 1989.

Selv siger Carsten Thomassen: ” Matematik er et vidunderligt fag, der vedbliver at udvikle sig – det er fascinerende at se, hvordan matematik på den ene side er grundlæggende for mange anvendte discipliner og på den anden side indeholder et væld af smukke problemer, der er interessante i sig selv.”