The image is from a pop-up mobility hub with shared cars, bikes, and scooters in front of Mariehøj Cultural Center in Rudersdal, where the partners held a kick-off meeting on Friday, November 3. Photo: Region H

Er delekøretøjer i oplandskommuner nøglen til mere kollektiv trafik?

tirsdag 14 nov 23

Kontakt

Laura Maria Alessandretti
Lektor
DTU Compute
45 25 34 72

DTU deltager i stort europæisk demonstrationsprojekt, der skal få flere til at se fordelene ved at dele transportmidler og køre kollektivt. I Rudersdal i Danmark bliver der etableret mindst seks lokale trafikknudepunkter med op mod 200 delekørertøjer.

Det skal være meget lettere at skifte fra bus og tog til forskellige delekøretøjer såsom el-cykler, el-løbehjul og elbiler. I et nyt EU-støttet forsøg skal DTU være med til at undersøge, om delekøretøjer kan få flere til at benytte den offentlige trafik, og om der er et forretningspotentiale i at stille delekøretøjer til rådighed uden for København.

Som led i projektet GEMINI etablerer Region Hovedstaden og Rudersdal Kommune sammen med tre private udbydere af delemobilitet fra sommeren 2024 seks trafikknudepunkter med op mod 200 delekøretøjer i Rudersdal, der bliver et slags living lab, hvor det bliver nemt at finde f.eks. en delebil.

Forskere fra DTU Compute skal stå for at evaluere projektet og indsamle viden, som Region Hovedstaden kan bruge til at udbrede konceptet i samarbejde med flere kommuner i hovedstadsområdet.

Ved at indsamle data fra forskellige kilder forventer man, at projektet vil være et stort skridt frem i forståelsen af, hvordan folk bruger delekøretøjer, fortæller adjunkt Laura Alessandretti:

”DTU Compute bliver på den ene side go-to-teamet, der analyserer, overvåger og evaluerer living lab‘ets fremskridt. På den anden side vil vi dykke ned i forskning, der hjælper os med at blive bedre til at modellere, hvordan folk bevæger sig rundt ved hjælp af forskellige transportformer.”

Behov for bedre muligheder for offentlig transport

Regionsrådsformand for Region Hovedstaden Lars Gaardhøj (S) glæder sig til at se, hvordan borgerne tager imod muligheden for grønnere transport.

”Vi har længe talt om, at delekøretøjer kan være med til at få flere til at vælge den kollektive trafik til. Og her kan de lokale trafikknudepunker og deres kobling til vores S-busser og lokaltog spille en vigtig rolle. Jeg håber, at de kan gøre flere nysgerrige på, om de kan undvære deres private bil eller tage kollektiv transport, når de skal på arbejde, uddannelse, købe ind eller en tur til fodbold,” siger Lars Gaardhøj og suppleres af borgmester i Rudersdal Kommune, Ann Sofie Orth (K):

”For mig er det vigtigt, at der er flere muligheder for at vælge det transportmiddel, der passer den enkelte bedst. Og det bliver spændende at se, om vi kan få flere til at kombinere de nye deleløsninger med vores busser og tog. Hvad enten man foretrækker et kollektivt transportmiddel eller vælger at tage bilen, skal der være adgang til mere effektive transportmuligheder.”

De tre selskaber KINTO Mobility, TIER og SHARE NOW er med demonstrationsprojektet.

Udover projektet i Rudersdal bliver der også lavet projekter med delemobilitet og trafikknudepunkter i forstæder til Amsterdam, München og Torino. Den samlede EU-støtte fra Horizon Europa til de forskellige projekter er på 75,7 millioner kroner, og det danske projekt har fået et tilskud på 10 millioner kroner.

Nyheder og filtrering

Få besked om fremtidige nyheder, der matcher din filtrering.