Photo: Bax Lindhardt. The main building - 324 - at the department DTU Compute.

DTU Compute styrker fokus på digital sikkerhed

fredag 20 maj 22

Alberto Lluch Lafuente
Sektionsleder, Professor

Nicola Dragoni
Viceinstitutdirektør, sektionsleder, Professor

Læs mere om sektionerne og tjek jobbanken

Instituttet samler forskningen i cybersecurity og sikre softwaresystemer i to sektioner og fremhæver samtidig ingeniørens rolle i samfundet.

Verden ændrer sig hastigt med digitaliseringen og dermed også behovet for øget fokus på digital sikkerhed. Fremover varetager to forskningssektioner ’Cybersecurity Engineering’ og ’Software Systems Engineering’ på DTU Compute forskningen inden for områderne.

Sidstnævnte sektion er en sammenlægning af de tidligere sektioner 'Software and Process Engineering' og 'Formel Methods', hvor medarbejderne er flyttet sammen, så man kan udnytte ekspertisen.

Tilsvarende er den oprindelige cybersecurity-sektion blevet udvidet med folk, der har siddet rundt om på instituttet og forsket i emnet.

Cybersecurity Engineering

Cybersecurity Engineering fokuserer på metoder som kryptologi, processer og værktøjer til design, udvikling og analyse af sikre computersystemer, der er tilgængelige via et netværk, typisk internettet. Sektionen uddanner også nye generationer af ingeniører inden for cybersecurity.

Cybersecurity er et strategisk forskningsområde for DTU Compute og DTU.

”Visionen er, at vi inden for kort tid bliver den vigtigste cybersecurity-forskningssektion på et dansk universitet. På sigt vil vi være en af eliteforskningsgrupperne for cybersecurity engineering i Europa. Vi er lige gået i gang, men har allerede fuld fart på, siger professor Nicola Dragoni, der er udnævnt til sektionsleder for afdelingen.

Software Systems Engineering

Den nyetablerede forskningssektion Software Systems Engineering forsker i softwareteknik, programmeringssprog, sikkerhed og formelle metoder til at løse nuværende og fremtidige videnskabelige og samfundsmæssige udfordringer – og uddanner også ingeniører.

Sektionen deler samme nationale og internationale ambitioner som Cybersecurity Engineering.

"På sigt vil vi være en af eliteforskningsgrupperne for cybersecurity engineering i Europa. Vi er lige gået i gang, men har allerede fuld fart på."
Professor og sektionsleder på DTU Compute Nicola Dragoni

”Software er en væsentlig komponent i digitaliseringen, og dens rolle bliver mere og mere udbredt. Vores digitale samfund har brug for pålidelig software, der konstrueres med videnskabelige og tekniske principper og tilpasses samfundets værdier og forventninger. I mange år har forskerne i sektionerne for 'Formel Methods' og 'Software and Process Engineering' set på det samme emne fra forskellige vinkler. Udviklingen på området og kompleksiteten af de samfundsmæssige og videnskabelige udfordringer har gjort det stadig vigtigere at opbygge stærke forskningsenheder for at trække på hinandens viden og blive endnu bedre til at løse de udfordringer,” siger professor og sektionsleder Alberto Lluch Lafuente.

Ingeniørens rolle i samfundet

De to nye sektionsnavne indeholder i øvrigt ordet engineering for at markere ingeniørvidenskabens rolle i samfundsudviklingen.

”F.eks. arbejder mange firmaer i dag med cybersecurity som konsulenter eller tilbyder forskellige services på området. På DTU designer og udvikler vi systemer, der bygger på sikkerhed, og analyserer protokoller og ser, om de er sikre eller ej. Så vores tilgang er engineering, og det signalerer vi klart nu,” siger institutdirektør Per B. Brockhoff.

Begge sektioner vil i den kommende tid ansætte flere forskere.