Foto: Rasmus Degnbol, LINC.

Bliv testpassager på selvkørende shuttles

mandag 28 sep 20

Tilmeld dig som testpassager

Alle medarbejdere, studerende og besøgende på DTU kan blive testpassager.
Se shuttle-bussernes rute.
Læs mere, og tilmeld dig her.
I begyndelsen af 2021 bliver tre selvkørende shuttle-busser testet på DTU Lyngby Campus. Man kan allerede nu tilmelde sig som testpassager.

LINC, der er et af de største danske projekter med selvkørende shuttles, vil i begyndelsen af 2021 og seks måneder frem teste deres shuttles i den sydlige del af DTU Campus Lyngby.

Projektet leder efter minimum 500 testpassagerer, der undervejs i forløbet skal svare særskilt på spørgeskemaer og samtidig kan deltage i konkurrencer.

Testen skal give indblik i, hvad passagerne synes om den nye transportform, og hvordan de selvkørende shuttle-busser kan blive en del af den kollektive trafik i fremtidige bymiljøer. Det gøres blandt andet med spørgeskemaer, før testen starter, under testen og gennem en app særligt udviklet til LINC.

Vil undersøge passagernes adfærd

”Vi ønsker, allerede inden testen starter op i slutningen af året, at spørge ind til testpassagernes transportvaner for at se, om de mener, at denne nye transportform kan blive et alternativ i deres hverdag,” siger Jeppe Rich, professor ved DTU Management.

”Det gør vi, fordi vi gerne vil kunne undersøge, om folks adfærd ændrer sig igennem eksperimentet, og for at kunne vurdere potentialet for den selvkørende shuttle på længere sigt. Vi vil særligt undersøge passagernes adfærd i forhold til ventetid, kørekomfort, rejsetidspunkt, og hvordan vejret spiller ind på deres valg af transport på campus.”

Derudover undersøger Roskilde Universitet, hvad passagerne synes om den nye transportform, og hvordan de bevæger sig i og omkring de selvkørende shuttle-busser.

App giver præcise svar fra brugerne

Testpassagerne vil blive bedt om at downloade en app, som de skal bruge i forbindelsen med testen. Appen er udviklet af DTU Compute i samarbejde med IBM. Den vil vise, hvor på campus shuttle-busserne er, og hvornår de kører. Samtidig bruger forskerne appen til at indsamle data om testpassagerernes adfærd og bevægelsesmønster i forbindelse med deres brug af de tre shuttles.

Det særlige ved appen er, at den på en ny måde kombinerer velkendte teknologier fra blandt andet løbe- og sundhedsapps med elementer fra trafikforskning.

“Vi tager appen et skridt videre end andre. Det er ikke bare er en tracking-app, hvor vi kan se, hvor mange, der har taget den selvkørende shuttle-bus. Vi kan faktisk bruge den som et værktøj og integrere den med et spørgeskema. Ved hjælp af bluetooth beacons kan vi analysere data mere nøjagtigt, mens passagererne er i bussen. Det kan forhåbentlig give os en endnu mere detaljeret indsigt i deres transportmønstre,” siger Per Bækgaard, lektor på DTU Compute.

Ud over DTU og RUC står Albertslund Kommune, Gladsaxe Kommune, Nobina Danmark A/S, IBM Danmark ApS og Gate 21 bag LINC. Projektet er desuden åbent for samarbejde med andre forskningsgrupper eller studenterprojekter.