Stor interesse for at møde chipindustrien på Chip Day

• WSA
  • Zeuxion

Slides fra DTU Chip Day

Find agenda og slides på Github

Danmark har brug for flere uddannede chipdesignere, og DTU Compute øger nu indsatsen for at få flere studerende til at vælge den karrierevej.

Verden taler om chipmangel. EU taler om, at chipdesign og fabrikation skal tilbage på europæisk jord. Og den danske mikrochip-industri taler om stor mangel på kvalificeret arbejdskraft til at designe chip og teste om de virker korrekt, inden man sender dem til produktion (chip verification).

I samarbejde med industrien har DTU Compute netop holdt den første DTU Chip Day - en slags karrieredag, hvor studerende kunne møde danske virksomheder, der arbejder med chipdesign og chip verification, netværke og høre om DTU’s uddannelsestilbud til studerende, der vælger det karrierespor.

Overvældende mange DTU-studerende fandt vej til eventen. Med over 165 tilmeldte var salen stuvende fuld under de mange korte oplæg og en udfordrende ’hørte-du-efter-quiz’, og de 20 deltagende virksomheder havde travlt med at snakke med studerende, der opsøgte standene udenfor.

Mikrochip-industri mangler folk

Det samlede budskab var, at den danske mikrochip-industri mangler de unge, og at der er masser af jobmuligheder. Det taler direkte til en af deltagerne, Kasper Hesse, der er i gang med kandidaten i computerscience på DTU for at blive chipdesigner og kommer med en bachelor i elektroteknologi.

”Jeg har godt vidst, at der er danske virksomheder, som arbejder med chips og chipdesign, men jeg synes ikke, at vi har vidst, hvem de var, hvor de var, og hvor meget de har brug for os. Så det er virkelig fedt at få en liste over virksomheder, der er interesserede i os, se hvad de arbejder med, og hvad vi kan få lov til at bidrage med. Man kan pludselig se, hvor ens fremtid bærer hen. Hvor det tidligere måske har været lidt mudret, hvad der skulle ske efter studiet, giver det nu rigtig god mening,” siger Kasper Hesse.

En af virksomhederne er Oticon, der producerer høreapparater og hørehjælpemidler. Her mener chipdesigner Axel Bregnsbo, at industrien har forsømt at række ud til de unge, da det begyndte at gå bedre efter finanskrisen, der kostede job, og virksomheder måtte lukke.

"Chipdagen viser mig, at der er en stor industri i Danmark med chipdesign. Jeg er selv overrasket over hvor stor. Og den overvældende interesse vidner om, at mange studerende er nysgerrige på, om chipdesign kunne være en karrierevej for dem. Så jeg tror, at fremtiden tegner lovende for dansk chipdesign."
Martin Schoeberl, professor, sektionen Embedded Systems Engineering på DTU Compute

”Det er godt med sådan en Chip Day. For vi har brug for opmærksomhed fra unge mennesker, så flere vælger elektronik som uddannelse. Det er svært at få fat i folk, og i sidste ende kan det ramme virksomhederne,” siger Axel Bregnsbo.

Europa skal i gang – og Danmark

DTU Chip Day var egentlig planlagt til at køre allerede i 2020, men blev udskudt på grund af pandemien. Så tovholder, professor Martin Schoeberl fra sektionen Embedded Systems Engineering på DTU Compute, var en ekstra glad mand.

”Chipdagen viser mig, at der er en stor industri i Danmark med chipdesign. Jeg er selv overrasket over hvor stor. Og den overvældende interesse vidner om, at mange studerende er nysgerrige på, om chipdesign kunne være en karrierevej for dem. Så jeg tror, at fremtiden tegner lovende for dansk chipdesign.”

DTU Compute har allerede øget instituttets fokus på hardware. Forskerne arbejder på at udvikle chip til accelerering af AI med lavt strømforbrug, og de er i gang med at udvikle et helt nyt designsprog (Chisel) sammen med University of California, Berkeley. Og i foråret følger 12 studerende et specialkursus på DTU Compute, hvor de designer den første mikrochip med hjælp af open source-værktøjer fra Google.

Viceinstitutdirektør, professor Jan Madsen, mener, at fremmødet på DTU Chip Day viser, at tiden er rigtig.

”Europa ønsker at være mindre afhængig af østasiatiske lande og være modstandsdygtig i teknologi, herunder chipdesign og produktion, så vi selv kan løfte noget af produktionen, og det har vi jo kunnet førhen. Vi har bare outsourcet det meste. Nu skal vi have (gen)opbygget industrien, og her er uddannelse af studerende et vigtigt skridt.”