DIGITAL TECH SUMMIT 2021 - Mikal Schlosser for DTU Compute

Mark Bernhard Riis
Head of Innovation

Digital Tech Summit 2022

• Digitale teknologier driver forandring på alle niveauer i samfundet. Vores vision med Digital Tech Summit er at skabe det førende forskningsbaserede teknologiske mødested i de nordiske lande for at interagere og debattere de seneste opdagelser, deltage i matchmaking-arrangementer og generere nye ideer.
  • #DTS2022 har i år særligt fokus på opbyning af europæisk ’tech-robusthed - ”Building European Tech Resilience” - hvordan teknologi kan hjælpe med at løse de store samfundsudfordringer, som Europa står overfor i dag; klimakrisen, energikrisen, sundhedsvæsen og sygdomsforebyggelse, produktion, sikkerhed og mange flere.
  • Learn more

De geopolitiske ændringer betyder, at vi er nødt til at bygge en stærkere, mere robust, grøn og teknologibaseret fremtid for Europa. Kom med til DTS 2022.

Den 25.-26. oktober 2022 er Bella Center Copenhagen samlingspunktet, når alle danske universiteter, DIREC, IT-Branchen, DI Digital, Dansk Erhverv, Dansk IT og Teknologiens Mediehus samles til konferencen Digital Tech Summit, hvor man ser nærmere på den nyeste forskning og møder virksomheder, der driver den digitale udvikling i Danmark og Norden.

Aktørerne arbejder for at sikre, at dansk forsknings stærke position inden for digitale teknologier transformeres til nye forretningsmodeller gennem virksomheder i Danmark, og at det stimulerer væksten i små og mellemstore virksomheder og unicorns og fremmer innovation og startup-aktiviteter i vores samfund.

Årets hovedtema "Building European Tech Resilience" fokuserer på teknologiens muligheder for at løse de store samfundsmæssige udfordringer, som vi står over for i Europa i dag, såsom klimaforandringer, energikrise, sundhedspleje og sygdomsforebyggelse, produktion, sikkerhed osv.

I kølvandet på corona-pandemien er en af de store samfundsmæssige udfordringer manglen på mikrochips i Europa. Vi befinder os i en situation, hvor det er svært for os at få fat i den teknologi, vi har brug for i vores hverdag, som professor Jan Madsen, bestyrelsesformand på Digital Tech Summit, udtrykker det:

Chipmangel blev et wakeup call

"Manglen på mikrochips har været et wakeup call for Europa. Mikrochips er digitaliseringens motor – de er en underliggende del af næsten alle dele af moderne teknologi."

Manglen har fået EU til at etablere The Chip Act og afsat mange millioner euro til at styrke de europæiske forsyningskæder og gøre Europa, om ikke selvforsynende, så i det mindste mere robust. Men det handler ikke kun om mikrochips.

“Grunden til at diskutere teknologisk tech resilience er at skabe opmærksomhed om vores situation; hvad er Europas holdning, hvis andre pludselig ikke kan - eller ikke vil - levere den teknologi, vi har brug for i vores lokale økosystemer?" siger Jan Madsen.

Robusthed handler ikke kun om at sikre adgang til kritiske ressourcer som mikrochips. Det handler også om at designe løsninger, som tager højde for disse skrøbelige og kritiske led i vores forsyningskæder, så vi kan sikre alternativer - hvis et led skulle bryde.

”Det er her, Europa kan blive konkurrencedygtigt; vi kan ikke konkurrere på prisen, men vi er i en fremragende position til at bygge robuste og bæredygtige løsninger, som respekterer både mennesker og natur i processen,” siger Jan Madsen.

Platform, der indrammer det digitale økosystem

Digital Tech Summit er unikt - et slags teknologiens folkemøde, og missionen er at samle den akademiske verden, industrien og politiske beslutningstagere om at bygge en bedre fremtid.

Digital Tech Summit vil fokusere på at opbygge teknologisk robusthed gennem involvering af mange forskellige interessenter og med bidrag fra mange forskellige industrier samt forskellige teknologier.

Det er tænkt som en platform, der indrammer det voksende økosystem, hvor interessenter fra et bredt spektrum samles. Det er virksomheder, der udvikler tech og virksomheder, der bruger det, sideløbende med forskningsfeltet gennem alle danske universiteter og et helt startup-miljø.

Læs mere i programmet.