Before the summer holidays, three online seminars in English on responsible artificial intelligence are planned. Aasa Feragen and her project partners in 'Bias and Fairness in Medicine’ hope to connect the AI researchers across Denmark and universities.

Webinar-serie: Forskere sætter fokus på ansvarlig brug af AI

mandag 03 maj 21

Aasa Feragen-Hauberg

Lars Kai Hansen
Professor, sektionsleder

Join: Responsible AI Seminar (on English)

• Friday May 7 2021 15:00-16:00 Lars Kai Hansen (DTU): Values in AI
  • Friday May 28 2021 13:00-14:00 Veronika Cheplygina (ITU): How I failed machine learning in medical imaging - shortcomings and recommendations
  • Friday June 18 2021, 13:00-14:00 Jens Christian Krarup Bjerring, (AU): Black-box decision making in medicine: some thoughts and questions

Join on Zoom.

Learn more about the seminar series.

Om 'Bias and Fairness in Medicine'

• Det treårige projekt ’Bias and Fairness in Medicine’ forsker i fairness i kunstig intelligens inden for medicinske anvendelser, hvor AI bruges i diagnosticering af sygdomme.
  • Forskerne vil teste en hypotese om, at skævheder i dataene vil kunne betyde, at befolkningsgrupper bliver underdiagnosticeret, fordi der eksisterer flest data fra en bestemt gruppe. Målet er at udvikle retfærdige algoritmer, så alle får en fair behandling i sundhedsvæsenet.
  • Projektet er et samarbejde mellem DTU Compute, Københavns Universitet, Rigshospitalet og det tekniske universitet ETH i Schweiz.
  • Projektet er støttet af Danmarks Frie Forskningsfond.
  • Læs mere om AI-seminarrækken og projektet.

Kritikken af kunstig intelligens dominerer debatten. Seminarrække på tværs af de danske universiteter vil prøve at nuancere billedet, så man også husker, at AI rummer mange gode muligheder.

Den seneste tid har medierne bragt stadig flere historier om, hvordan apps og websites ved hjælp af kunstig intelligens indsamler, analyserer og udnytter vores adfærd til at fastholde vores opmærksomhed og forsøge at påvirke vores holdninger.

Men kunstig intelligens rummer også mange muligheder. I sidste uge fremlagde EU-Kommissionen f.eks. en pakke med regler og tiltag, der skal gøre Europa til ’det globale knudepunkt for pålidelig kunstig intelligens’. EU vil styrke investeringer, innovation og udbredelsen af AI på en måde, der garanterer sikkerhed og grundlæggende rettigheder for EU’s borgere og virksomheder. Vi skal have tillid til kunstig intelligens.

Med en ny webinarserie om netop ansvarlig AI håber initiativtageren, folkene i projektet ’Bias and Fairness in Medicine’, at gøre Danmark til en frontløber for ansvarlig kunstig intelligens. Planen er, at forskere på tværs af danske universiteter skal debattere forskellige facetter og problemstillinger inden for AI, fortæller projektleder og professor i medicinsk billedanalyse på DTU Compute Aasa Feragen:

“Lige nu får problemerne en masse opmærksomhed, og det er vigtigt at være åbne omkring dem. Men vi skal huske, at AI også giver nye muligheder. De teknikker, vi bruger til ansigtsgenkendelser, er de samme, som gør, at vi kan genkende tumorer på skanninger, og det vil vi jo gerne bruge AI til.”

”Nu vil EU lave love og regler, som skal regulere disse ting. Det er der brug for, men det er vigtigt, at vi stadig kan udvikle de gode ting som godt som muligt, så vi kan beskytte os selv mod f.eks. sygdomme,” siger Aasa Feragen.

Starter med værdi-debatten
I sidste ende handler ansvarlig AI om, hvilke værdier, vi synes, er vigtige i vores samfund. Privatliv versus hvad kan vi opnå med en masse data. Hvilke muligheder er der ved teknologi versus hvilke skader det kan forårsage.

"De teknikker, vi bruger til ansigtsgenkendelser, er de samme, som gør, at vi kan genkende tumorer på skanninger, og det vil vi jo gerne bruge AI til."
Aasa Feragen, projektleder og professor i medicinsk billedanalyse på DTU Compute.

Det første foredrag fredag den 7. maj handler netop om værdier, når professor og sektionsleder for Kognitive Systemer på DTU Compute Lars Kai Hansen byder på en times oplæg og debat:

”Inden for AI-forskning er der stor opmærksomhed på de mere tekniske dimensioner af etik, som f.eks. bias, transparens og privacy. Men der er en stigende erkendelse af, at vi også bliver nødt til at se på de mere fundamentale spørgsmål omkring magt og værdier.”

I sit foredrag vil han lægge op til en diskussion af AI's bidrag til magtforskydning, og de muligheder vi har for at arbejde med værdier i AI-sammenhæng. Værdidebatten er blevet ekstra vigtig på grund af sociale medier, mener han.

”AI-baserede systemer er ikke neutrale i værdi-spørgsmål. Så sociale medier er med at forme den offentlige debat, og de værdisæt, de promoverer, kan have markant indflydelse på vore liv. Er Facebooks værdier f.eks. alignet med dine?” spørger Lars Kai Hansen.

Frem mod sommerferien er der planlagt tre online-seminarer på engelsk om ansvarlig kunstig intelligens. Aasa Feragen og hendes projektpartnere i Bias and Fairness in Medicine’ håber at binde AI-forskerne sammen på tværs af Danmark og universiteter.

Tanken er, at initiativet skal fortsætte efter sommerferien med en ny række AI-seminarer online, hvor universiteterne på skift tager relevante emner op.