Revolutionerende røntgen i 3D

Seniorforsker
DTU Fysik

Tim Bjørn Dyrby
Revolutionære røntgenkilder og samarbejde på tværs af fagligheder skal skabe muligheden for at se 3D-strukturer i kroppens celler og karakterisere vævsprøver, allerede mens patienten er på lejet.

Synergiprojektet XTREME-CT vil flytte grænserne for, hvordan man kan se ind i menneskekroppens komplicerede 3D-strukturer - helt ind i cellerne.

Projektet er et interdisciplinært samarbejde omkring optagelse af 3D-billeder af hele organer og så zoome helt ind på cellulært niveau. Det er forskere fra DTU, Aarhus Universitet og Hvidovre Hospital, der arbejder sammen for at skabe de avancerede fremskridt i forskningen.

Samarbejdet på tværs af fagligheder kan give et mere holistisk syn på sygdomme og på sigt betyde, at man på hospitalerne kan karakterisere vævsprøver væsentlig hurtigere – allerede mens patienten er på lejet.

Synkrotoner skal lede vejen

Projektet vil gøre brug af revolutionære udviklinger i røntgenkilder, de såkaldte synkrotroner. XTREME-CT vil både bygge et nyt instrument, udvikle datascience værktøjer til analyse af de enorme datamængder, der vil blive optaget, og anvende metoderne på centrale spørgsmål i neuro- og knogle-videnskab.

Lederen af Extreme-CT, Professor Henning Friis Poulsen fra DTU, udtaler:

”Røntgenstudier med langt bedre opløsning end hidtil har store perspektiver. For eksempel at kunne kortlægge arkitekturen af en hjerne på neuronniveau og beskrive dets sammenhæng med sygdomme.”

Projektet realiseres i synergi mellem forskere fra DTU, Aarhus Universitet og Hvidovre Hospital og støttes af Novo Nordisk Fonden med 15 millioner kroner gennem deres interdisciplinære synergiprogram. Med dette program ønsker Novo Nordisk Fonden at styrke synergien mellem forskere på tværs af discipliner, organisationer og landegrænser.

Fakta om projektet

Synergiprojektet XTREME-CT er et samarbejde mellem forskere fra DTU, Aarhus Universitet og Hvidovre Hospital og støttes af Novo Nordisk Fonden med 15 millioner kroner gennem deres interdisciplinære synergiprogram. Forskerne der har taget initiativ til projektet er:

• Henning Friis Poulsen, DTU Fysik
  • Henrik Birkedal, AU