Digital Tech Summit kom godt fra start

torsdag 02 dec 21

Mark Bernhard Riis
Head of Innovation

Danmarks nye store tech- og forskningsevent har skabt et samlingspunkt for den forskning og de virksomheder, der driver den digitale udvikling i Danmark og Norden.

Flere tusinde gæster, forskere, ledende erhvervsfolk, teknologiledende virksomheder og innovative startups lagde tirsdag og onsdag vejen forbi den første udgave af Digital Tech Summit, DTS.

De otte danske universiteter står sammen med IT-Branchen og Teknologiens Mediehus bag Danmarks nye tech- og forskningsevent.

Øksnehallen centralt beliggende tæt på Københavns Hovedbanegård dannede en indbydende og varm ramme, og projektdirektør for Digital Tech Summit og innovationchef på DTU Compute Mark Riis er en glad mand:

"Stemningen på Digital Tech Summit var fantastisk. Den viser, at vi har en fælles dagsorden, som optager os."
Projektdirektør for DTS og innovationschef på DTU Compute Mark Riis

"Stemningen på Digital Tech Summit var fantastisk. Den viser, at vi har en fælles dagsorden, som optager os. Nemlig, hvordan vi bedst muligt kan udvikle og udnytte digitale teknologier, så vi mennesker kommer i centrum, og så vi løser store samfundsudfordringer med teknologierne, fx inden for bæredygtighed eller sundhed. Og det viser, at en sund, værdiskabende og løfterig teknologisk udvikling kræver samarbejde på tværs af institutioner, sektorer og lande."

Flot opbakning
Digital Tech Summit var en blanding af keynotes, paneldebatter, tematiske sessioner, udstillinger, startupsaktiviteter og prisuddelinger som Danish AI Award og DM i AI for studerende, hvor to studerende fra DTU Compute i øvrigt vandt.

Konferencens hovedtaler var EU-Kommissionens ledende næstformand, Margrethe Vestager, der delte sine visioner om et stærkt europæisk digitalt lederskab gennem målrettede forsknings- og teknologisatsninger, særligt med fokus på, hvordan vi udvikler og anvender AI.

DTU var selv stærkt repræsenteret som talere på Digital Tech Summit med 30 forskere, heraf halvdelen fra DTU Compute foruden rektor Anders Bjarklev, der bød velkommen. F.eks. havde vores forskningssektion Visual Computing valgt at lade den årlige konference Visionday være en del af Digital Tech Summit. Nok så vigtigt viste 70 udstillende virksomheder, heriblandt Mærsk, GN, AMBU, Novo, FOSS og 3Shape, deres nyeste teknologiske løsninger frem og inviterede jobkandidater indenfor. Og på messens startupområde præsenterede over 150 tech-startups nye forretningsideer.

Partnernes vision for Digital Tech Summit er skabe den førende forskningsbaserede teknologimesse i Norden.

"Og med 3.300 faktiske deltagere ud af 4.200 registrerede, synes jeg, at det første Digital Tech Summit levede op til målsætningen. Det viser, at der er brug for et ambitiøs mødested, hvor forskere, digitale unge talenter, techstartups og førende virksomheder drøfter visioner og samarbejde for den digitale transformation. Og vi kan se, at konceptet skaber værdi, og at mange gerne vil betale for at være en del af Digital Tech Summit,” siger Mark Riis.

DIGITAL TECH SUMMIT

• Teknologier som kunstig intelligens, kvantecomputere og maskinlæring er ved at forandre vores verden og kan blive afgørende for såvel den enkelte virksomhed som for Danmarks konkurrenceevne.
  • Forsknings- og tech-eventen Digital Tech Summit, DTS, skal bidrage til, at Danmarks stærke forskningsposition inden for digitale teknologier bliver til ny forretning hos landets førende virksomheder, vækst i små og mellemstore virksomheder og nye startups.
  • De otte danske universiteter (DTU, ITU, CBS, KU, RUC, SDU, AU, AAU) står bag DTS sammen med IT-Branchen og Teknologiens Mediehus.
  • Hovedsponsorer er Otte Mønsteds Fond, IDA, GN, Den Danske Maritime Fond, Innovationsfonden, Otto Bruuns Fond, STIBO, DIREC – Digital Research Centre Denmark, Copenhagen FinTech og City of Copenhagen.