DTU Studiestart 2022 (c) Foto: Mikal Schlosser

Festlig studiestart på DTU

onsdag 24 aug 22

Lars D. Christoffersen
Dekan for uddannelser og studiemiljø
Afdelingen for Uddannelse og Studerende
Fredag den 19. august tog DTU godt imod en ny årgang studerende med taler og kreative lege.

Af Christina Tækker

Det summede af liv, da 2.284 nye studerende mødte op til deres første dag på DTU Lyngby Campus. Efter flere år med corona-restriktioner, kunne de igen danse i rundkreds, lege gætteleg og dyste om, hvem der var den hurtigste til at spise lakridssnørebånd med hænderne på ryggen.

Iført lysende grønne T-shirts tog studerende fra studenterforeningen Polyteknisk Forening – i DTU’s terminologi vektorer og KABS – imod nye bachelor- og diplomingeniørstuderende på henholdsvis Lyngby og Ballerup Campus. Og de havde som tidligere år arrangeret en festlig velkomstdag med både sociale aktiviteter, kreative lege og faglig introduktion til studiet.

Dekan Lars Christoffersen, rektor Anders Bjarklev og PF’s forperson Andreas Ipsen holdt de traditionsrige velkomsttaler, der blev live-streamet fra bibliotekerne på de to campusser. Imens sad de studerende samlet i grupper på campus og lyttede. I sin tale sagde Lars Christoffersen bl.a.:

”Tillykke med jeres optagelse på DTU. Jeg glæder mig til at møde jer på de kommende rusture og få en god snak med jer. I skal vide, at man som studerende ikke bare går på DTU – man er DTU. Det er jer, der skaber den stemning og atmosfære, der er på her på campus. Derfor vil jeg opfordre jer til at melde jer under fanerne, når der skal laves nye udvalg eller studieråd. På den måde kan I få indflydelse på jeres hverdag.”

Også Andreas Ipsen havde gode råd med til de nye studerende. Hans bedste råd var simpelthen at tage den med ro: ”Da jeg begyndte på DTU, tænkte jeg, at jeg ville være den bedste studerende og være god til alt. Men det kan man ikke. Man er nødt til at sætte sig et mål og ikke have for høje forventninger til sig selv. Det er de færreste, der får 12 i alle fag, har et studiejob, står i fredagsbaren hver uge og bliver færdig på normeret tid. Hvis man forsøger at gøre det hele, løber man hurtigt tør for energi. Derfor skal man finde en god balance.”

De studerende samles i Grønnegårdem på DTU. Foto: Mikal Schlosser

De studerende samles i Grønnegården på DTU. Foto: Mikal Schlosser.

Vi har brug for dygtige ingeniører

Men hvilke drømme og tanker har de nye studerende egentlig for de kommende år på DTU?

En af dem vi mødte, var Joachim Tarras Madsen, der begynder som bachelorstuderende på Life Science og Teknologi. Han drømmer om at bruge uddannelsen til at arbejde med cellefabrikker, proteiner og svampeceller.

Også Olivia Larsen, der begynder som bachelorstuderende på Design og Innovation, har gjort sig tanker om sine fremtidsmuligheder. Hun tænker, at uddannelsen kan føre til forskellige job som f.eks. at blive projektleder eller starte eget firma.

Sikkert er det, at der bliver brug for ingeniører til at finde nye bæredygtige løsninger. I sin tale til de nye studerende sagde Anders Bjarklev bl.a.:

”Vi har en verden i dag, der i den grad har brug for forandring: En grøn omstilling, nye tanker, innovation – en bæredygtig fremtid – og derfor har vi brug for dygtige ingeniører. Unge som har uddannet sig til at gøre en forskel for at kunne handle og tage ansvar. Og når jeg står her i dag og får lejlighed til at tale til jer – så tænker jeg: I sidder rundt omkring på DTU’s campusser, fordi I vil gøre en forskel. Fordi I vil sætte handling bag, og fordi I tager ansvar.”

Rusture med plads til alle

I løbet af de kommende dage tager de nye studerende på rustur. I år kan de vælge mellem fem forskellige ture. De strækker sig fra en endags tur på Lyngby Campus til en weekendtur i hytter og en fire-dages rustur på Lyngby Campus eller i hytter.

Som noget nyt kan man også vælge en tredagsversion. Fælles for turene er, at de både findes med eller uden alkohol - og på henholdsvis dansk eller engelsk.

”Vi har haft en løbende udvikling af studiestarten gennem mange år – her er fokus skiftet fra druk og alkohol til at alle skal kunne føle sig godt tilpas. Det betyder, at alkohol er et tilvalg, og at legene ikke er grænseoverskridende,” siger PF’s forperson Andreas Ipsen.

”Som noget nyt er det også muligt at indikere, om man f.eks. ønsker kønsopdelte sovesale eller toiletter.”