Institutdirektør Per B. Brockhoff er ny digital vismand

onsdag 03 feb 21
DTU Computes institutdirektør, professor Per B. Brockhoff, er nyudnævnt digital vismand i Akademiet for de Tekniske Videnskaber (ATV). Han mener, Danmark bør oprette et teknologiministerium, og han ønsker styrket fokus på uddannelse inden for IT og digitalisering.

I de kommende år skal Per B. Brockhoff sammen med de andre digitale vismænd i den uafhængige tænketank ATV være med til at kvalificere debatten omkring teknologi og digitalisering.

ATV’s Digitale Vismandsråd skal bidrage med viden og anbefalinger til, hvordan Danmark bliver én af de fem førende science- og engineering-regioner i verden - til gavn for kommende generationer.

Institutdirektør og professor Per B. Brockhoff er udpeget på grund af sin stærke faglighed inden for digitalisering samt sit brede samfundsmæssige udsyn. Han er uddannet som matematisk statistiker og har arbejdet i 30 år med data, modeller og analyser inden for teknisk forskning og innovation.

- Og som institutdirektør for DTU's digitale forskningsinstitut, DTU Compute, er det en del af mit DNA at arbejde med digitalisering, i alle dets facetter, siger professor Per B. Brockhoff, Institutdirektør for DTU Compute, i et interview med ATV i anledning af hans udnævnelse til digital vismand.

Per B. Brockhoff mener blandt andet, at der er brug for større politisk forståelse for digitaliseringsområdet og dets betydning for de vigtige dagsordener, vi arbejder med i hele verden netop nu, inklusive klima, bæredygtighed og global sundhed. Der kunne etablering af et tværgående teknologiministerium være en hjælp.

Et egentligt teknologiministerium kunne føre til, at Danmark får en plan for, ’hvorledes vi kan opnå yderligere markante investeringer i digital grundforskning (og digital infrastruktur) – i såvel offentligt, som privat regi’, mener Per B. Brockhoff.

Han peger også på den store efterspørgsel på IT-kompetencer i samfundet. Der bør Danmark arbejde ekstra for, at en så bred og mangfoldig gruppe af mennesker uddanner sig og arbejder med IT. Og der er brug for alle hænder, så det kræver en særlig indsats.

- Vi må, på alle niveauer alle sammen gøre alt hvad vi kan, for at ændre på den alt for lille diversitet, blandt de IT-eksperter, der er i gang med at ændre verden, siger Per B. Brockhoff.

I interviewet nævner han også nødvendigheden af, at alle borgere, uanset baggrund, får et tilstrækkeligt digitalt kompetenceniveau, så de har tillid til de ændringer og muligheder, som den digitale fremtid bringer.

Læs hele interviewet på ATV’s hjemmeside:

Interview med ny digital vismand: Per Bruun Brockhoff, DTU Compute: Brug for et Teknologiministerium med en særlig digitaliseringsportefølje