DIGITAL TECH SUMMIT 2021 - Mikal Schlosser for DTU Compute

mandag 06 dec 21

Lars Kai Hansen
Professor, sektionsleder

To nære venner og studiekammerater fra DTU Compute blev hædret på Digital Tech Summit.

De to DTU-studerende Søren Winkel Holm og Asger Schultz drog i sidste uge hjem fra tech- og forskningseventen Digital Tech Summit 40.000 kroner rigere. De vandt DM i AI og fik samtidig tildelt The Future Talent Prize.

”Det er rigtig fedt at vinde DM. Det var en sjov konkurrence med mange forskellige mærkelige ting, som vi skulle lege med og løse sammen, forklarer de unge mænd, der i årevis har fulgt hinanden i tykt og tyndt.

De mødtes i grundskolen i 3. klasse i Køge, gik i gymnasiet sammen, aftjente sågar værnepligten sammen, søgte derefter begge ind på DTU Computes første bachelorhold i Kunstig Intelligens og Data, og nu går de så sammen på kandidatuddannelsen Human-Centered Artificial Intelligence på DTU.

”Ja, det er lidt indspist, og det er et under, at vi ikke er blevet trætte af hinanden endnu,” ler de.

Moderne AI’s fader
Søren og Asger stillede op til DM under navnet ’Hintons Hjælpende Hænder’ med klar reference til Geoffrey Hinton, der er kendt som faderen til moderne AI.

"Det er vigtigt at have en god kobling mellem universiteter og erhvervsliv for at holde fokus på at udvikle løsninger, der kan understøtte processer og løse problemer. Det vil vi gerne bidrage til, og står derfor bag konkurrencen "DM i AI” for studerende"
Andreas Berre Eriksen, CEO & Partner i Ambolt

Til konkurrencen skulle de deltagende hold hen over den første uge i november løse fire meget forskellige opgaver (Computer Vision, Natural Language Processing, Reinforcement Learning) ved at komme med et bud på en AI-løsning.

Der var en slags Find Holger. Man skulle styre en bil og køre så hurtigt som muligt uden at støde ind i noget. Man skulle forudsige, hvor mange stjerner en film fik af anmelderen ud fra en tekst. Og endelig var der en IQ-test.

”Det var meget kreative opgaver, og ved de fleste skulle vi selv finde data. Vi havde samtidig frie hænder, eftersom der ikke var en bestemt oplagt måde at gøre det på. Men en af opgaverne mindede en del om vores bachelorprojekt, så der var vi rimelig meget på hjemmebane,” fortæller Søren og Asger.

Ambolt AI: Behov for god kobling
Konkurrencen er arrangeret af virksomheden Ambolt AI med hjælp fra AI Denmark, DIREC - Digital Research Centre Denmark, Aalborg Universitet, Digital Hub Denmark og DTU.

”Vi mener, det er vigtigt at have en god kobling mellem universiteter og erhvervsliv for at holde fokus på at udvikle løsninger, der kan understøtte processer og løse problemer. Det vil vi gerne bidrage til, og står derfor bag konkurrencen “DM i AI” for studerende, og den tilhørende pris,” forklarer Andreas Berre Eriksen, CEO og partner i Ambolt.

Præmiesummen på de 40.000 rare kroner regner Søren og Asger med at bruge som rejselegat, når de skal på udveksling under kandidatuddannelsen.