Professor Carsten Thomassen udnævnt til Honorary Fellow af ICA

fredag 12 apr 19
Professor Carsten Thomassen ved DTU Compute er – som én af de få – blevet udnævnt til Honorary Fellow af ICA for sit bidrag inden for grafteorien.

The Institute of Combinatorics and its Applications (ICA) er en international videnskabelig organisation etableret med det formål at fremme udviklingen inden for kombinatorik. ICA’s Honorary Fellowship gives til en person, der har leveret førende bidrag inden for kombinatorik eller dets anvendelse. ”Dr. Carsten Thomassen er en af de mest indflydelsesrige grafteoretikere i vores tid,” udtaler ICA i deres pressemeddelelse, hvor de offentliggør udnævnelsen af Carsten Thomassen som Honorary Fellow af ICA.

I en menneskealder er Carsten Thomassen blevet anerkendt som en af de internationalt førende forskere inden for sit forskningsfelt, grafteorien. Han er mange gange tidligere blevet hædret og har modtaget priser for sit videnskabelige arbejde, men udnævnelsen til Honorary Fellow af ICA gør indtryk. “Der må kun være 10 nulevende Honorary Fellows, så det er en stor ære at komme i det selskab” siger professor Carsten Thomassen om sin udnævnelse.

"Der må kun være 10 nulevende Honorary Fellows, så det er en stor ære at komme i det selskab"
Professor Carsten Thomassen, DTU Compute

The Thomassen Graph

Grafteorien er den matematiske teori om netværk, f.eks. kommunikationsnet, veje, jernbaner, elektriske og sociale netværk. Carsten Thomassen har fundet en graf, som i dag bærer hans navn, The Thomassen Graph. “Jeg fandt den graf, der har fået mit navn, den 29. juli 1973 lige før vi skulle have vores første barn døbt i Aarhus Domkirke. Jeg havde arbejdet på problemstillingen i nogen tid, men det var netop den 29. juli 1973 om formiddagen, at brikkerne faldt på plads,” forklarer Carsten Thomassen.

Den graf Carsten Thomassen fandt var en "hypotraceable" graf. En graf kaldes "hypotraceable", hvis den ikke har en vej gennem alle punkter, men hvis man fjerner et vilkårligt punkt (altså ikke blot et velvalgt punkt), så er der en vej gennem alle punkter. Denne definition ligner meget dén for en "hypohamiltonian" graf. En graf kaldes "hypohamiltonian", hvis den ikke har en kreds gennem alle punkter, men hvis man fjerner et vilkårligt punkt (altså ikke blot et velvalgt punkt), så er der en kreds gennem alle punkter. I 1973 kendte man uendeligt mange sådanne hypohamiltonian grafer, men i 1973 var det endnu uløst, om der overhovedet fandtes en hypotraceable graf. Lige indtil Carsten Thomassen fandt en med 34 punkter! Dette er blot ét af Carsten Thomassens bidrag til vores forståelse af grafer.

Professor Carsten Thomassen er født 1948.

Fik sin PhD-grad i 1976 fra University of Waterloo.

Har været ansat ved Aarhus Universitet siden 1972, indtil han kom til DTU som professor i 1981.

Blandt hans mange bedrifter kan nævnes, at Carsten Thomassen er medlem af Det Kongelige Danske Videnskabernes Selskab siden 1990, blev Ridder af Dannebrog 1995, modtog et ERC Advanced Grant i 2012 for "GRACOL" (Graph Colorings and Decompositions) 2013-2018, en FNU bevilling for ”AlgoDisc" 2013-2018, og en DFF bevilling for "AlgoGraph" 2018-2021.

Kontakt: https://www.dtu.dk/english/service/phonebook/person?id=2460&cpid=5578&tab=1

Hjemmeside: http://www2.mat.dtu.dk/people/C.Thomassen/