InterMat-seminar: Hvordan løftes matematiklæring ved hjælp af programmering?

  • Deadline for tilmelding er 20. februar 2023 
  • Sprog: Dansk/nordisk foretrækkes, men engelsk er også muligt
  • Info om InterMat: Se hjemmesiden

Abstracts:

Morten Misfeldt, professor ved KU (Københavns Universitet): Digital matematik med mening, med fokus på programmering i matematik- undervisningen.
Den digitale udvikling stiller nye krav til matematikundervisningen. Vores digitale omverden er fyldt med matematiske modeller forhold der er gemt I teknologiske løsninger. Verden over er der i de sidste år kommet fokus at på børn og unge lærer at programmere. I nogle lande adresseres dette inden for matematikundervisningen, men i andre lande er informatik en mere selvstændig faglighed. I begge  tilfælde er der dog relevante samspil med matematikundervisning. Jeg vil fortælle om en undersøgelse af, hvordan dette samspil ser ud i grundskolen i Danmark, Sverige og England, og reflektere over hvordan vi fremover kan skabe en meningsfuld matematikundervisning der også retter sig imod at undersøge vores digitale omverden.

Morten Munthe, Ph.D. ved NMBU (Norges miljø- og biovitenskapelige universitet)Programmering i skolen – erfaring og forskning fra klasserom i Norge.
Jeg vil presentere en oversikt over forskningen min som omhandler bruk av programmering i matematikklasserommet på gymnasiet. Prosjektet mitt har gått over flere år og inkluderer design av matematikkoppgaver med programmering som verktøy, resultatet av bruk av oppgavene i klasserommet, og hvilke utfordringer elevene møtte når de jobber med programmeringsoppgaver. Jeg vil også presentere erfaringer fra og konkrete eksempler på bruk av programmering i matematikklasserommet.

Kim Bertelsen og Dennis Meng Vestergård, fagkonsulenter i matematik for STX of HF hhv. HTX og HHXOrientering om tanker, initiativer, og synspunkter på overgangen fra de gymnasiefag til videregående matematik-holdige uddannelser.

Jakob Lemvig, lektor ved DTU Compute: Python i indledende universitetsmatematik
Maple har været brugt i mere end 20 år som det primære Computer Algebra Software (CAS) værktøj i vores indledende matematikkurser på DTU. I september 2022 startede vi et pilotprojekt i kurset Matematik 1 (Advanced Engineering Mathematics 1) for cirka 160 studerende, der bruger Python i stedet for Maple. Python er open source og i TIOBE Index for januar 2023 rangerer Python som det mest populære programmeringssprog i verden. Jeg vil give en status på pilotprojektet og fortælle om forhindringer og fordele og ulemper ved at bruge et open source programmeringssprog i store indledende matematikkurser.
 

Tidspunkt

fre 24 feb 23
9:45 - 14:45

Arrangør

DTU Compute

Hvor

Rum S01 i Mødecentret DTU, Anker Engelundsvej 101, Kongens Lyngby