Kronprinsesse Mary besøger DTU Compute ved Forskningens Døgn, 2015

Royalt besøg i Fremtidens Digitale Samfund

tirsdag 28 apr 15
Der var kongeligt besøg fra H.K.H. Kronprinsesse Mary og besøg af uddannelses- og forskningsminister Sofie Carsten Nielsen på DTU Compute til Forskningens Døgn den 23. april - for ikke at nævne de mange børn, unge og voksne, der lagde vejen forbi instituttets udstilling Fremtidens Digitale Samfund.

Udstillingen viste eksempler på, hvordan moderne computervidenskab og avanceret matematik er med til at løse store samfundsudfordringer inden for fx miljø og energi. Den var opdelt i temaerne: Fremtidens byer og energi, Kunstig intelligens & Sundhed, Kend din matematik samt Innovation & Entreprenørskab.

De besøgende kunne fx opleve den mobile hjernescanner, bladerunner-robotten (ny teknologi som bruges til arkitektonisk udvikling), høre om iværksætteri og startups fra studerende i AppGarage eller om supercomputeren IBM Watson og smage en pandekage baseret på IBM Chef Watsons nye kogebog eller forsøge sig med matematik ved hjælp af leg med boomeranger og Lego Mindstoms.

Studenterinnovation og Smart Cities
Kronprinsessen og uddannelses- og forskningsministeren var imponerede over de projekter, som de fik demonstreret på udstillingen. Det var startup-virksomheden Eupry og projektet Smart Cities. Eupry-virksomheden har bygget en temperatursensor, som gør det muligt at overvåge vacciner i vaccinekøleskabe i hele verdenen (fx i ulande). Pojektet er udviklet af studerende fra AppGarage. Smart Cities forsker i intelligent styring af energi i byer. Byer er storforbrugere af energi og der er mange penge at spare samt et stort potentiale for at reducere forbrug af CO2. Det kræver nye teknologiske løsninger, som Smart Cities-projektet forsker i.