DTU Compute med i ny dansk cyberhub

tirsdag 02 jul 19

Christian Damsgaard Jensen
Lektor
DTU Compute er del af det nye Danish Hub for Cybersecurity finansieret af Industriens Fond.

I sin pressemeddelelse skriver Industriens Fond, at Danish Hub for Cybersecurity skal være med til at skabe synergi og koordinerende initiativer og herigennem være med til at løse problemet med cybersikkerhed i de danske virksomheder.

"Der er tale om et nationalt initiativ. På den måde står den nye hub stærkt inden for både forskning, innovation og undervisning, og har samtidig en stor kontaktflade til erhvervslivet og iværksættermiljøet."
Christian Damsgaard Jensen, lektor og sektionsleder for cybersikkerhed på DTU Compute.

”Ved at etablere en ny dansk hub med fokus på cybersikkerhed er ambitionen at samle de mange gode tiltag som findes rundt omkring i Danmark, så vi får delt erfaringer og skabt synergier på tværs af aktører på området og får skabt et økosystem, der bidrager til udviklingen af innovative cyberløsninger,” siger Tim Sloth Jørgensen, der er programchef for Industriens Fonds særlige indsats inden for cybersikkerhed.

Målet er at styrke erhvervslivets konkurrenceevne og skabe innovative og sikre produkter ude i virksomhederne via samarbejde mellem forskning, innovation og undervisning.

”Der er tale om et nationalt initiativ. Derfor giver det god mening at alle otte universiteter er engagerede i projektet helt fra starten, sammen med tre GTS-institutter, to erhvervsakademier og to faglige erhvervsnetværk. På den måde står den nye hub stærkt inden for både forskning, innovation og undervisning, og har samtidig en stor kontaktflade til erhvervslivet og iværksættermiljøet,” siger Christian Damsgaard Jensen, der er leder af sektion for cybersikkerhed på DTU Compute og formand for bestyrelsen for den nyetablerede Danish Hub for Cybersecurity.

Læs hele pressemeddelelsen fra Industriens Fond her.

Danish Hub for Cybersecurity

Danish Hub for Cybersecurity består af: Alexandra Instituttet, CenSec - Center for Defence, Space & Security, Copenhagen Business School, DTU - Technical University of Denmark, DBI - The Danish Institute of Fire and Security Technology, Erhvervsakademi Aarhus | Business Academy Aarhus, FORCE Technology, InfinIT - Innovationsnetværk for IT, IT-Universitetet i København, KEA - Københavns Erhvervsakademi, Københavns Universitet - University of Copenhagen, Roskilde University, University of Southern Denmark, Aalborg University og Aarhus University.

Industriens Fond har bevilliget 21 mio. kr. til projektet.

Sekretariatet for Danish Hub for Cybersecurity kommer til at ligge på DTU Compute.