Lasse Engbo Christiansen, DTU Compute. Credit: Hanne Kokkegård

DTU-matematiker skal opbygge ekspertgruppe i SSI

mandag 02 maj 22

Henrik Madsen
Professor, Sektionsleder

Lasse Engbo Christiansen har stået centralt i gruppen, der har beregnet pandemiens udvikling og effekten af restriktioner og genåbning.

Siden marts 2020 har lektor Lasse Engbo Christiansen tænkt mere på Covid-19 end de fleste af os andre. Dag og nat har han og hans team arbejdet med matematiske modeller, som har hjulpet de danske myndigheder og politikere med at træffe beslutninger om lockdown og genåbning af samfundet i takt med pandemiens udvikling.

Det, der umiddelbart kunne se ud til at være en parentes i Lasses DTU-karriere, bliver nu hans levebrød. For efter 26 år på DTU er Lasse begyndt som seniorforsker på Statens Serum Institut, SSI. Her er det planen, at han skal stå i spidsen for opbygningen af en ny modelgruppe, der fortsætter arbejdet.

”SSI har indtil nu været domineret af læger og få statistikere, mens vi i den matematiske modelleringsgruppe eksternt har hjulpet med den matematiske modellering. Nu skal vi have opbygget det som en intern modelleringskompetence i SSI, så SSI tænker dynamik - altså noget, der udvikler sig over tid – sammen med statistik og forståelsen af usikkerhed,” fortæller Lasse.

Kigge frem og tilbage

Lasses gruppe skal videreføre det arbejde, der har foregået de seneste to år, men gruppen får også tid til at kigge tilbage på arbejdet under pandemien og analysere de mange videnskabelige modeller for Covid-19. Nu har man større evidens og kan derfor bedre bedømme arbejdet og se, hvad man kunne have gjort bedre.

"Det er trist at sige farvel, men det er også godt at vide, at det er DTU’s måde at støtte samfundet på. Vi uddanner folk på et højt niveau, og senere sender vi DTU-folk videre ud i verden for at gøre en forskel. "
Per Bruun Brockhoff, institutdirektør og professor på DTU Compute

”Med Covid-19 har vi fået rigtig mange gode data og viden om, hvad befolkningen gør, som vi kan overføre til andre sygdomme - f.eks. antibiotika-resistens, hvor vi får mindre information løbende. Så viden fra Covid-19 kommer vi til at bruge fremadrettet,” siger Lasse.

Institutdirektør: Viser vigtigheden af matematisk modellering

Ved afskedsreceptionen på DTU Compute tilbage i februar var institutdirektør og professor Per Bruun Brockhoff lidt vemodig over at skulle vinke farvel til Lasse, men også begejstret for, at SSI kan se, hvor vigtig matematisk modellering er.

”Det er trist at sige farvel, men det er også godt at vide, at det er DTU’s måde at støtte samfundet på. Vi uddanner folk på et højt niveau, og senere sender vi DTU-folk videre ud i verden for at gøre en forskel. I Lasses tilfælde kan ord ikke rigtig dække, hvor taknemmelige vi er for det, som han har gjort for os og Danmark under pandemien,” siger Per Bruun Brockhoff.

Lasses nu tidligere chef på sektionen for dynamiske systemer, professor Henrik Madsen samstemmer:

”Vi er ekstremt stolte og taknemmelige for, hvordan Lasse og hans team – med flere fra DTU Compute – har arbejdet med Covid-19. Lasse har spillet en central rolle i den proces, som vi i Danmark har været vidne til gennem de to år med håndteringen af pandemien. Og vi glæder os til at samarbejde i fremtiden.”