Sofie Castella, Managing Director of the Danish Data Science Academy, DDSA

Bred støtte til at styrke og forene dansk data science

mandag 14 mar 22

Sofie Inari Castella
Managing Director
Danish Data Science Academy er klar til start med hjælp fra 57 personer, der repræsenterer diversiteten i data science-miljøet.

Danmark nyder godt af en høj grad af digitalisering, mange datakilder og stærke tech-virksomheder. Men vi har behov for at uddanne flere data scientists og styrke samarbejdet på tværs af sektorer for at dække de fremtidige behov og for at fastholde vores stærke internationale position på området.

Nu vil 57 højt kvalificerede personer fra Danmark, Sverige, Finland, Luxembourg, Frankrig, Østrig, Spanien, Italien, Storbritannien og USA hjælpe med at løfte dansk data science til næste niveau gennem de fem komiteer og paneler i det nyetablerede Danish Data Science Academy, DDSA.

"Vi er overvældede og meget taknemmelige for den brede støtte fra data science-miljøet til at løfte DDSA's ambitioner. Bredden og kaliberen af nomineringerne til komiteerne og panelerne er imponerende og tæller over 120 nomineringer."
Sofie Castella, Managing Director, DDSA

"Vi er overvældede og meget taknemmelige for den brede støtte fra data science-miljøet til at løfte DDSA's ambitioner. Bredden og kaliberen af nomineringerne til komiteerne og panelerne er imponerende og tæller over 120 nomineringer fra den akademiske verden, den private og den offentlige sektor - og repræsenterer både studerende, cheflaget, data scientists og eksperter i dataetik,” siger Managing Director i DDSA Sofie Castella.

I udvælgelsesprocessen har DDSA stræbt efter mangfoldighed både geografisk og personligt for at afspejle forskelligheden inden for data science-miljøet.

Akademiet - støttet af Novo Nordisk Fonden og VILLUM FONDEN - vil spille en vigtig rolle for Danmark ved at støtte et nationalt samarbejdende data science-netværk på tværs af universiteter, offentlige institutioner, NGO'er og private virksomheder; og ved at inspirere og træne den næste generation af data scientists gennem uddannelsesmæssige og tværfaglige samarbejdsaktiviteter.

Store kompetencer ombord
Professor ved Institut for Matematik og Datalogi ved Syddansk Universitet Peter Schneider-Kamp er medlem af den nyudnævnte Fellowship Evaluation Committee. Han ser frem til at starte arbejdet og være med til at tildele Ph.d.- og Post Doc-stipendier til fremragende talenter:

"Jeg håber gennem DDSA at kunne være med til at gøre data science mere synligt som forskningsfelt, at få det ind i den tværfaglige forskning og sidst men ikke mindst tiltrække flere studerende. Jeg håber, at DDSA vil give bedre kontinuitet og mulighed for at handle på mulighederne inden for forskningsområdet."

Et af medlemmerne i National Advisory Panel, user experience manager hos Omilon Anne Bøgh Fangel, er glad for at få mulighed for at hjælpe:

"Det er ekstremt vigtigt at sikre, at nye teknologiske fremskridt inden for data science er drevet af et konstant fokus på forretningsapplikationer og brugeroplevelse. For at opnå en førende position inden for data science er vi nødt til at forene kræfterne, dele og samarbejde i langt højere grad, end vi allerede gør i dag - og bygge bro mellem teknologiske innovationer, organisatorisk transformation og hverdagsbrug. Jeg vil bidrage med et menneskecentreret perspektiv på AI og en forpligtelse til at sikre et fortsat fokus på udvikling af open source-modeller og datasæt på dansk. Jeg ser frem til at dele mine perspektiver og erfaringer i National Advisory Panel."

Senior data scientist hos Novozymes Sara Mesquita fra Young Academy Panel er begejstret for perspektiverne ved at kunne støtte og finansiere data science-initiativer, der vil bringe universiteter og virksomheder tættere sammen - og styrke data science-uddannelser og karriereudvikling i Danmark:

"Det er en fantastisk mulighed for at arbejde sammen med kolleger om det fælles mål at videreudvikle og fremme data science-uddannelser og karrierer i Danmark."

Jacob Ramlov Jensen, medstifter og AI/ML development lead i startuppen Go Autonomous fra Education & Networking Committee glæder sig til at udvide det tværfaglige samarbejde og vil bidrage med forskellige perspektiver fra sin egen tværfaglige baggrund med erfaringer fra startups og industri:

"Jeg tilhører den del af dataforskere, der er mere datacentrerede end modelcentrerede. Der er i øjeblikket meget forskning i, hvordan man kan forbedre modeller, og de fleste uddannelser fokuserer på modeller først og data derefter. Men jeg tror på, at dataforståelse og dataforbedring er lige så vigtig,” siger Jacob Ramlov Jensen.

En ny nomineringsproces vil finde sted om et år for Young Academy Panel og de resterende DDSA-organer følger efter om to år. Lige nu har akademiet to opslag ude: Der er udbudt ti treårige ph.d.-stipendier inden for data science, hvor vejlederen skal komme fra et dansk universitet. Det andet DDSA-opslag er til finansiering af data science-begivenheder og -kurser. Deadline for begge opslag er den 20. marts 2022.

Se alle medlemmer og læs mere om DDSA på hjemmeside: https://ddsa.dk/

Om Danish Data Science Academy

• Novo Nordisk Fonden og VILLUM FONDEN har bevilget samlet 184,3 mio. kroner til Danish Data Science Academy, DDSA.
  • DDSA’s mission er at understøtte et nationalt netværk af data scientists på tværs af universiteter, offentlige institutioner og industrien; og at inspirere og træne den næste generation af data scientists gennem uddannelsesmæssige og tværfaglige samarbejdsaktiviteter.
  • DDSA er resultatet af en lang proces, som har involveret forskere fra hele landet, og akademiet er derfor stærkt forankret i Danmarks data science-miljø. Sekretariatet er placeret på DTU.