The best thesis in computer science 2021 was written at DTU Compute  Aleksander B. G. Christiansen has won the thesis prize for his master's project in graph theory. Danish Industry, IDA and the universities are behind the award. Supervisor Eva Rotenberg (left) & Aleksander. Credit: Mikal Schlosser

Aleksanders speciale er kåret til årets bedste

onsdag 26 okt 22

Aleksander Bjørn Grodt Christiansen
Ph.d.-studerende

Eva Rotenberg
Lektor

Best Computer Science Master Thesis of 2021

• Aleksander B. G. Christiansen, DTU Compute: Dynamic algorithms for implicit vertex-colouring of graphs with bounded arboricity.
  • Supervisor: Eva Rotenberg, Associate Professor, Algorithms, Logic and Graphs, Department of Applied Mathematics and Computer Science, DTU Compute.
  • The award committee consists of: Rikke Hagensby Jensen, PhD, Assistant Professor Human-Centered Computing, Department of Computer Science, Aalborg University.
    Troels Andreasen, MSc & PhD, Associate Professor Programming, Logic and Intelligent Systems & Centre for Big Data, Department of People and Technology, Roskilde University.
    Anders Yeo, Professor, Graph Theory and Algorithms, Department of Mathematics and Computer Science, University of Southern Denmark.
  • Learn more: datalogi.dk (Danish)

Aleksander B. G. Christiansens speciale inden for grafteori vinder prisen som 2021's bedste kandidatprojekt inden for computer science.

Da Aleksander B. G. Christiansen i 2021 afsluttede sin master på DTU Compute, var det tydeligt for hans vejleder, lektor Eva Rotenberg, at specialet rakte ud over, hvad man normalt ser. Så hun indstillede hans speciale til prisen som årets danske bedste masterprojekt inden for datalogi.

Dommerkomiteen var enig, for på tech-eventen Digital Tech Summit blev specialet inden for grafteori kåret som årets bedste inden for computer science i Danmark. Det er Dansk Industri/DI Digital og IDA, der i samarbejde med universiteternes computer science-afdelinger står bag prisen.

”Jeg er selvfølgelig meget glad og beæret over, at mit speciale blev indstillet og modtog prisen. Det har været sjovt og udfordrende at skrive specialet, idet jeg havde mulighed for at bruge min matematiske baggrund på en ny måde,” siger Aleksander B. G. Christiansen, der nu er ph.d.-studerende i forskningssektionen Algorithms, Logic and Graphs på DTU Compute.

Ny løsning på grafproblem

Aleksanders arbejde undersøger algoritmer som, givet en løsning til et grafproblem, kan opdatere denne løsning hurtigere end den tid, det ville tage at løse problemet forfra på en ny graf, som kun er ændret en lille smule fra den oprindelige. Specialet har tilmed ført til to faglig og dybdegående artikler publiceret ved de indflydelsesrige forskningskonferencer ICALP 2022 og MFCS 2022.

I begrundelsen skriver dommerkomiteen, at ”specialet bidrager med nye algoritmiske og kompleksitetsteoretiske resultater om dynamiske tynde grafer, og indeholder nye algoritmer med skarpt bedre køretider end var tidligere kendt, samt nedre grænser."

Og begrundelsen fortsætter:

"… Det er usædvanligt, at et speciale giver anledning til at producere flere forskningsartikler, hvilket underbygger, at der er tale om en særdeles høj standard. Da specialet derudover er velskrevet, godt illustreret og med en grundig oversigt over den relaterede litteratur, er dette speciale en velfortjent vinder.”

Prisen er blevet uddelt hvert år siden 1991, og det lidt pudsige er, at Aleksanders vejleder, Eva Rotenberg, selv har modtaget prisen i 2014 for sit masterspeciale skrevet på Datalogiske Institut på Københavns Universitet. Nu glæder hun sig over, at Aleksander modtager samme pris:

"Specialet har været en fornøjelse at vejlede. I løbet af projektet har Aleksander vist matematisk modenhed og problemløsningsevner ud over det sædvanlige, hvilket har ført til spændende nye indsigter i algoritmer og kompleksitet for dynamiske grafproblemer," siger Eva Rotenberg.

Ud over æren følger der 25.000 kroner med, som er doneret af Dansk Industri/DI Digital og IDA.