En del af en vindmøllevinge bliver testet i vindtunnelen.

Aerodynamiske egenskaber testet i Poul la Cour-tunnelen

tirsdag 10 sep 19

Kontakt

Christian Bak
Seniorforsker
DTU Vindenergi
46 77 50 91

DTU Vindenergi  tester dele af en vindmøllevinge i Poul la Cour-tunnelen på DTU Risø Campus.

Når man designer vindmøller, er det vigtigt at kvantificere vindmøllevingernes aerodynamiske ydeevne. Denne kvantificering kan ske effektivt under kontrollerede forhold i vindtunneler.

Moderne vindmøllevinger er dog længere end 50 meter, hvilket skaber problemer, når de skal testes i vindtunneler. Det er således ikke muligt at teste vingerne i fuld længde.

Derfor tester DTU Vindenergi dele af en vindmøllevinge i Poul la Cour-tunnelen på DTU Risø Campus.

I vindtunnelen er en særlig opsætning til sådanne forsøg designet til let og effektivt at udføre test af vingesektioner. En vingesektion installeres mellem to drejeskiver placeret i henholdsvis gulv og loft. Med trykrør kan den aerodynamiske opdrift på en vingesektion måles. Endvidere kan reduktionen i hastigheden i kølvandet af vingesektionen, måles ved hjælp af en række af trykrør monteret i en såkaldt kølvandsrive, og på denne måde kan den aerodynamiske modstand på vingesektionen bestemmes.

”Vi har nu udført adskillige tests på vingesektioner op til 105 m/s. I sammenligning med andre høj-kvalitetstunneler kan vi se en meget god sammenhæng, og vi ser frem til test af mange flere modeller,” siger Christian Bak, leder af Poul la Cour-tunnelen.

På billedet ovenfor ses en vingesektion lodret mellem de to drejeskiver i testsektionen i Poul la Cour-tunnelen. Endvidere ses kølvandsriven i forgrunden med sine trykrør, der kan bevæge sig til siderne og op og ned. Gennem vinduerne i testsektionen skimtes kiler til støjabsorption.

 

Nyheder og filtrering

Få besked om fremtidige nyheder, der matcher din filtrering.