Alexander Thomsen Skovsende (til venstre) er 2. års studerende på bacheloruddannelsen, mens Simon Rumle Tarnow og Alice Ryhl begge er kandidatstuderende. Foto: Monica Borup Duch

DTU-studerende vinder DM i programmering

tirsdag 12 okt 21

Inge Li Gørtz

DM i programmering

• DM i programmering er en årlig konkurrence, hvor studerende inddelt i hold skal løse opgaver, og dem der løser flest vinder. Hvis flere hold har løst det samme antal opgaver, vinder dem, der har brugt mindst samlet tid på at løse dem.
  • DM i programmering foregik i år på Københavns Universitet, Aarhus Universitet og på IT-Universitetet. Og mesterskabet var arrangeret af Netcompany, Jobindex, Computerworld, ITU, Aarhus Universitet og DIKU Business Club.

Alice, Simon og Alexander læser IT på DTU, og i weekenden var de bedst, da 73 hold konkurrerede i programmering.

Tre studerende fra DTU var klart skarpest til programmering, da de i lørdags dystede mod studerende fra hele landet ved DM i programmering.

Programmeringsevnerne hos Alice Ryhl, Simon Rumle Tarnow og Alexander Thomsen Skovsende fra vinderholdet 'The floor is made of Java' var faktisk så overbevisende, at de løste én opgave mere end de andre 72 danske hold, og efter fem timers konkurrence kunne de lade sig hylde som de nye danmarksmestre

”Det er selvfølgelig dejligt at vinde DM. De seneste par år har DTU ikke sendt særligt mange hold, men i år har DTU’s tre hold været gode. Vi håber, at vi kan inspirere flere studerende til at blive aktive inden for konkurrenceprogrammering, så DTU kan sende endnu flere hold næste år. DTU kan også!” siger Alice Ryhl.

Sideløbende deltog alle hold i et nordiske mesterskab med deltagelse af 226 hold fra Norden samt Estland og Litauen, og her placerede DTU-holdet sig på en flot 3. plads kun passeret af to svenske hold.

Professor: Sejt i skarp konkurrence
Inge Li Gørtz, professor i algoritmik på DTU Compute, kender de studerende fra sin undervisning. Hun er meget begejstret over danmarksmesterskabet:

”Det er super sejt af vores studerende, for konkurrencen er skarp. Der sidder jo også nogle utrolig dygtige studerende på de andre universiteter.”

"Vi håber, at vi kan inspirere flere studerende til at blive aktive inden for konkurrenceprogrammering, så DTU kan sende endnu flere hold næste år."
Alice Ryhl, nykåret danmarksmester i programmering

I november deltager DTU i det nordeuropæiske mesterskab i programmering (NWERC).,

13 klassiske algoritme-opgaver
Vinderholdet fandt sammen ved, at Alice ledte efter to studerende, der var gode til at programmere. Hendes tidligere holdkammerater var nemlig blevet for gamle til at kunne deltage. Det er dog erfarne konkurrencefolk, hun har fundet sammen med, for de to andre har ligesom hende selv deltaget i samme eller lignende konkurrencer tidligere.

Holdet har forberedt sig ved at løse opgaver sammen til LilleKat-arrangementet, som kører hver anden fredag i bygning 324 på DTU, Lyngby Campus, hvor de studerende løser opgaver sammen.

I konkurrencen fik holdene 13 klassiske algoritme-opgaver, der handler om alt muligt forskelligt. Den letteste opgave var ifølge de nykårede danmarksmestre følgende: ”Sonja har en liste af knob, som hun skal lære, og en liste over knob, som hun har lært (de to lister er ikke i samme rækkefølge). Hvilke knob mangler Sonja?” Se de 13 opgaver her.