Studerende sparker liv i innovationen i store virksomheder

mandag 14 sep 15

Marianne Thellersen
Koncerndirektør for Innovation og Entrepreneurskab

Krestine Mougaard
Konsulent
DTU Construct

Mark Bernhard Riis
Head of Innovation

Download pressemeddelelse

Download pressemeddelelse udsendt 14. september 2015 om Oi-X-samarbejdet.

I dette efterår tænder DTU-studerende for kreativitetens hjertestartere og sætter strøm til innovationen hos blandt andet store it-giganter som IBM og KMD. Det sker i det nye samarbejde Oi-X, hvor studerende skal skabe nye løsninger til danske virksomheder.

Et nyt samarbejde skabt af DTU og landets to største it-virksomheder, IBM og KMD, giver i efteråret 500 ingeniørstuderende mulighed for at udfordre og hjælpe virksomheder i Danmark med at skabe nye it-løsninger og forretningsmuligheder. Ambitionen er, at innovationssamarbejdet skal løfte den danske talentudvikling og virksomhedernes vækstmuligheder. Innovations-forløbet afsluttes midt i november med en konkurrence, hvor de bedste innovative ideer bliver kåret med pengepræmier og stipendier.

De studerende skal trække på deres ingeniørkompetencer og opfinde nye løsninger til virksomhederne. Det kan være udvikling af apps, et patent der skal omsættes til produktudvikling eller udvikling af en teknologi til at effektivisere virksomhedens produktion.

Væsentligt bidrag til idégenerering

Administrerende direktør i KMD, Eva Berneke, ser frem til samarbejdet, der kan accelerere udviklingen af ideer til virksomheden:

”Oi-X-samarbejdet er for os en mulighed for at bidrage til idégenerering og eksponering af it-faget til gavn for både it-branchen såvel som det danske samfund mere bredt set. Vi har som branche brug for at kunne tiltrække kvikke og idérige hoveder i mange år fremover. Et tværgående samarbejde som det her, ser vi som en god eksponering af, hvor sjovt og spændende det kan være at arbejde med innovation og it. Et område, som vi ved, kan være med til at skabe vækst og spændende forretning i Danmark,” siger administrerende direktør i KMD, Eva Berneke.

Digitalisering bliver den afgørende konkurrenceparameter

Administrerende direktør i IBM Danmark, Lars E. Clausen, mener, at samarbejdet kan gavne it-branchen, de studerende såvel som væksten i Danmark.

"Danmark er faldet fra førstepladsen til 15. pladsen over lande, der formår at få it til at skabe vækst. Det går ikke! Danmark skal have et skub opad, og digitalisering bliver den afgørende parameter. De unge skal være med til at løfte digitaliseringen til næste niveau. Derfor må vi virksomheder gå i samarbejde med universiteterne og give de studerende mulighed for at afprøve deres innovationskræfter på vores mest banebrydende it-platforme som eksempelvis vores supercomputer Watson. Vi glæder os til dagene på DTU og til at arbejde tæt sammen med de studerende, og mon ikke, at vi også får gode kontakter, ny inspiration og anderledes løsninger med hjem," siger Lars E. Clausen, administrerende direktør, IBM Danmark.

Studerende får værdifuld erfaring med innovation
"Et tværgående samarbejde som det her, ser vi som en god eksponering af, hvor sjovt og spændende det kan være at arbejde med innovation og it."
Eva Berneke, administrerende direktør, KMD

Oi-X-udfordringerne indgår som en del af de studerendes ingeniøruddannelser på DTU, og de bedste ideer bliver præmieret. Den samlede præmiesum er i dette efterår 50.000 kr. De mest lovende løsninger kan blive udvalgt til et efterfølgende accelerationsforløb, der kan kaste startup-virksomheder af sig.

”I dette samarbejde er DTU helt på hjemmebane, da vi arbejder målrettet med innovation og entreprenørskab, og vi griber så mange muligheder som muligt for at integrere disse efterspurgte områder i vores ingeniøruddannelser. Ud over værdifuld hands-on erfaring med innovation vil vores studerende også få en fantastisk platform at profilere sig på i forhold til virksomhederne, som kan blive deres fremtidige samarbejdspartner – eller arbejdsgiver,” siger Marianne Thellersen, koncerndirektør for innovation og entrepreneurskab ved DTU.

Oi-X skal fremover finde sted to gange årligt, og det er ambitionen, at flere virksomheder fra forskellige brancher deltager. Allerede til dette års Oi-X vil Oticon, Widex og Easy Translate være innovationspartnere sammen med IBM og KMD.

Fakta om Oi-X

• Oi-X (Open innovation X) er et innovations-samarbejde mellem virksomheder og højere uddannelsesinstitutioner.
  • Oi-X bliver lanceret den 14. september 2015 på DTU for studerende ved DTU Compute, Institut for Matematik og Computer Science. Oi-X er også åben for andre studerende på DTU og og øvrige danske universiteter.
  • Oi-X 2015 er udviklet i et samarbejde mellem DTU, IBM og KMD.
  • Oi-X er forankret i DTU Skylab, som er DTU’s hub for studenterinnovation, men er åben for alle studerende på videregående uddannelser.
  • Oi-X skal fremover finde sted to gange årligt, og ambitionen er at udvide samarbejdet til at omfatte op mod 50 virksomheder og 1.000 studerende fra flere uddannelsesinstitutioner.
  • Oi-X indgår som en del af de studerendes uddannelser og kan kaste ECTS-points af sig.
  • Oi-X organiseres som en konkurrence, hvor de bedste innovative ideer kåres med attraktive pengepræmier. I efteråret 2015 er den samlede præmiesum 50.000 kr. Udvalgte studerende kan opnå stipendier. Præmier og stipendier sponseres af virksomhederne.
  • Oi-X 2015 har fået sponsormidler fra KMD, IBM, Widex, Oticon og Easy Translate.
  • Virksomheder kan gennem sponsorater, rådgivning og andre tilbud hjælpe de studerende til at videreudvikle løsningerne i virksomhederne eller til at etablere start-ups.
  • Open innovation er en ny trend, hvor virksomheder inviterer omverdenen til at samarbejde om udviklingen af deres produkter og løsninger. Open innovation er helt i tråd med tidens øvrige trends som deleøkonomi, crowd funding og open source, hvor man ved fælles hjælp udnytter hinandens ressourcer for at nå et mål.

Læs mere på www.oix-dtu.dk