Tre dage med fokus på bæredygtige teknologier og it for piger

fredag 16 okt 20

Events, camps og konkurrencer

DTU har en række tilbud til elever, der vil snuse til faglighed på universitetsniveau - både i og uden for skoletiden.

Har du brug for en DTU-forskers input til dit helt eget forskningsprojekt? Skal du træne til Olympiaden i biologi, kemi eller fysik og er nysgerrig efter at vide, hvordan det foregår? Eller vil du vide, hvilke muligheder, der er for at komme på en faglig camp på DTU?

Læs her, og få et overblik over de tilbud, som DTU har til dig, der har mod på faglig udfordring.

De kom fra helt fra Aalborg, Ærø og Esbjerg og også fra Storkøbenhavn. I alt 82 gymnasiepiger valgte at bruge tre dage i efterårsferien på at blive klogere på fremtidens teknologier.

I efterårsferien holdt DTU en it-camp for piger - og som noget nyt også en engineering camp - for at gøre opmærksom på de muligheder, en ingeniøruddannelse åbner for. Bl.a. kunne pigerne opleve, hvordan man med en uddannelse inden for engineering og it kan være med til at gøre en forskel – både for andre mennesker og for samfundet.

De tre dage gik med teori,  oplæg fra DTU’s undervisere og forskellige kvindelige rollemodeller og praktiske hands-on-opgaver.

"Det er rigtig fint, at man både får det teoretiske og det fysiske, at man kreerer noget. Det synes jeg faktisk, er vildt fedt."
Marilouise Arbøl, 20 år, Vallensbæk

På engineering-campen spændte emnerne fra bæredygtigt produktdesign til elektromagnetisme og bæredygtigt energidesign til robotteknologi.

Pigerne skulle f.eks. bygge deres egen højtaler i DTU’s fablab - og dermed anvende elektromagnetisme og mekanisk teknologi i praksis. En anden opgave var at oplade batterier og udføre beregninger for at optimere solceller, og en tredje var at programmere robotter til at udføre danse-moves.

Også på it-campen var der fokus på, hvordan man bruger matematik, programmering og logik til at løse problemer og få ting til at ske i den virkelige verden. Her skulle pigerne f.eks. programmere deres eget spil og opleve, hvordan man med matematik får en robot til at genkende mennesker og forstå og svare på spørgsmål.

De to camps er et led i DTU’s indsats for at inspirere flere piger til at søge ind på de tekniske uddannelser for at øge mangfoldigheden f.eks. på studieretninger inden for mekanik, elektroteknologi og it, som stadig har en del flere mandlige end kvindelige studerende.

Læs mere om DTU’s uddannelser her.