DTU har for Transportministeriet og DSB gennemført en analyse af sikkerhedskritiske faktorer i forbindelse med togdrift, herunder adhæsion.
En DTU-undersøgelse af IC4 togenes bremseadfærd ved Marslev-hændelsen i november 2011, hvor et IC4-tog ikke kunne standse ved et stopsignal, fastslog, at den helt overvejende årsag til IC4-togets lange standselængde var lav adhæsion, det vil sige ”glathed” mellem hjul og skinner. Undersøgelsens resultat førte til en efterspørgsel af en bredere analyse af fænomenet adhæsion i almindelighed.
Transportministeriet har derfor bedt DTU om at lave tre udredningsopgaver, som DTU har gennemført i perioden oktober 2012 til oktober 2013. Det drejer sig om:
- En erfaringsindsamling med henblik på, hvordan andre lande i Nord- og Mellemeuropa håndterer lav adhæsion/”glatte skinner”.
- En systematisk kortlægning af hyppighed og omfang af lav adhæsion/glatte skinner for togtyperne IC4 og IC3 i løvfaldsperioden 2012 på en række togstrækninger i hele landet.
- En undersøgelse af adhæsions-/friktionsforhold mellem hjul og skinne under kontrollerede laboratorieforhold ved anvendelse af forskellige smøremidler med det formål at afklare, om der er forskelle mellem IC3 og IC4-togets hjul, som har betydning for de to togtypers standseadfærd.
Resultaterne af disse undersøgelser ligger nu klar, og et resume af de tre undersøgelser kan
læses her.