DTU skal hjælpe virksomheder med digital innovation gennem Big Data

fredag 09 sep 16
20 danske virksomheder har netop påbegyndt et nyt unikt efteruddannelsesforløb, der skal sikre, at de får realiseret vækstpotentialet ved strategisk udnyttelse af data. Projektet er søsat af Big Data Business Academy, som er støttet af Industriens Fond. Efteruddannelsesforløbet startede 30. august på DTU og løber over de næste syv måneder.

Under overskrifterne ”Disruption and trends” og ”Mastering privacy and security as a competitive advantage” blev de deltagende virksomheder på Big Data Business Academy præsenteret for de grundlæggende og kommende muligheder i anvendelsen af Big Data som et strategisk aktiv. Det er begyndelsen på et ambitiøst udviklingsforløb, der ikke blot skal inspirere til brugen af Big Data, men også give de deltagende virksomheder konkret erfaring med Big Data værktøjer og teknikker med udgangspunkt i virksomheden. Virksomhederne vil desuden få mulighed for at samarbejde med studerende, som besidder den nyeste viden inden for Big Data, samt at træde ind i et voksende Big Data netværk.

Virksomhederne efterspørger Big Data kompetencer
Virksomhedsforløbet vil danne grundlaget for en ny efteruddannelse, der skal bidrage til, at virksomheder fremadrettet kan få adgang til de nødvendige Big Data kompetencer. Professor Bjarne Kjær Ersbøll, der er ansvarlig for DTU Computes efteruddannelsesindsats, forklarer hvorfor:
”Som universitet oplever vi en stigning i efterspørgslen på dygtige kandidater inden for avanceret dataanalyse og Big Data. Men skal virksomhederne for alvor udnytte potentialet i Big Data, er der også behov for, at eksisterende medarbejdere og ledere i erhvervslivet får større strategisk indsigt i Big Data. Netop derfor vil vi gerne etablere en ny forskningsbaseret efteruddannelse i Big Data”.

Efteruddannelsen udvikles i tæt parløb med DTU Executive School of Business, hvor Program Director Sam Kondo Steffensen ser, at Big Data Business Academy rammer lige ind i virksomhedernes udfordringer med ledelse af digital transformation og sikring af det fremtidige forretningsgrundlag.

Virksomhedsforløbene skal inspirere flere
Det større perspektiv er et bredt kompetenceløft i danske virksomheder. Virksomhedsforløbene vil blive kvalificeret på baggrund af virksomhedstypologier samt læringscases og anbefalinger, som er udviklet i projektets indledende faser.
Det skal sikre den størst mulige værdi for de deltagende virksomheder, hvis resultater spredes til øvrige virksomheder gennem Master Classes og projektets egen online portal, hvor der også vil blive lanceret et selvhjælpsværktøj. Dette skal sikre, at ny konkret og praksisnær indsigt og viden om de specifikke potentialer, når ud så bredt som muligt.