Ny uddannelse i kunstig intelligens booster IT interessen

mandag 16 apr 18
Til sommer lancerer DTU Compute en ny bacheloruddannelse i Kunstig Intelligens og Data. Og ikke alene har interessen for den nye uddannelse været massiv siden annonceringen, introduktionen af en ny bacheloruddannelse har også styrket interessen for DTU's eksisterende bacheloruddannelser i software og matematik og teknologi.

I februar 2018 kunne DTU annoncere en ny bacheloruddannelse i Kunstig Intelligens og Data, som kan optage de første 30 studerende allerede til sommer. Og siden da er interessen for den nye uddannelse vokset eksplosivt.

Computer science hitter
Ved Åbent Hus på DTU den 1. marts var der massiv interesse blandt de potentielle DTU studerende, som besøgte arrangementet. Men, de var ikke kun interesseret i kunstig intelligens. Ved rundvisningerne på DTU Compute var der, for hver af de tre bacheloruddannelser forankret på instituttet, et gennemsnit på næsten 80 deltagere og 237 potentielle studerende i alt, som besøgte instituttets faciliteter for at høre mere om Softwareteknologi, Matematik og Teknologi, og Kunstig Intelligens og Data.

Den store interesse for computer science og IT blev bekræftet ved kvote 2 deadline den 15. marts, hvor DTUs danske IT uddannelser alle oplevede stor fremgang og samlet var DTU's mest populære uddannelsesområde. Softwareteknologi lå, med en stigning på 6% i ansøgninger, på en solid 2. plads blandt de samlede ansøgninger til bacheloruddannelserne på DTU. Kunstig Intelligens og Data fulgte tæt efter på en 3. plads, og Matematik og Teknologi lå på en 6. plads med en imponerende stigning på 21% i ansøgninger.

Nødvendige kompetencer for fremtiden
Institutdirektør Per B. Brockhoff er imponeret over interessen:
”Det er fantastisk at se, hvordan interessen for IT er i fremgang blandt de uddannelsessøgende. Når en ny uddannelse på DTU er i stand til at generere så meget interesse samtidig med, at de eksisterende uddannelser inden for området stadig oplever fremgang, så er det et klart signal om, at ikke bare IT, men også koblingen mellem IT og ingeniørfagligheden er lige så populært blandt de uddannelsessøgende, som kandidaterne er ude på arbejdsmarkedet. Og det er vigtigt, at de unge vælger at læse IT og matematikfag. Netop de kompetencer, de opnår her, er centrale, hvis IT-udviklingen skal skabe størst mulig værdi for mennesker i fremtidens digitaliserede samfund,” udtaler han.