foto: Shutterstock

DTU inviterer til teknologitopmøde

fredag 15 sep 17
|
af Morten Andersen

Kontakt

Mark Bernhard Riis
Head of Innovation
DTU Compute
45 25 52 22

High Tech Summit på DTU

20.-21. september 2017 inviterer DTU til High Tech Summit på universitetets campus i Lyngby. Begivenheden blander traditionel industrimesse, hvor 60 højteknologiske virksomheder præsenterer deres løsninger inden for digitalisering, med workshops, debatter og events. Undervejs vil DTU’s forskere og studerende samt en række startup-virksomheder demonstrere ny teknologi og udfordre den etablerede industris løsninger og verdensbillede.

hightechsummit.dk

Universitetets nyskabelse High Tech Summit kombinerer industrimesse med demonstration af teknologi, matchmaking og debat om den digitale omstilling. Forventningerne er høje hos de mange virksomheder, som deltager.

Så sent som i sidste uge bad en kunde mig om en løsning, der var ’Industri 4.0-parat’. Som marketingchef for industriel automation hos Schneider Electric, der er en af Europas største leverandører på området, befinder Søren Duvier sig i orkanens øje, når det gælder den digitale revolution.

”Mange nye biler har indbyggede sensorer, så bilen kan fortælle dig, hvornår det er tid til at bestille det næste serviceeftersyn. Vi har bare ikke været så hurtige til at indføre den type løsninger i industrien. De fleste virksomheder gennemfører stadig vedligehold efter fastsatte intervaller, i stedet for at det er komponenterne, der selv melder om deres tilstand,” siger Søren Duvier.

I Danmark har Schneider Electric ca. 1.000 medarbejdere, og virksomheden omsatte for omkring 2 mia. kr. i 2016. Virksomheden er en af de 60, som deltager med stande på DTU’s High Tech Summit 20.-21. september 2017.

”Vi vil gerne positionere os på markedet, især inden for Internet of Things. Desuden er det godt for os at læne os op ad det navn, som DTU har på området,” siger Søren Duvier.

På spørgsmålet om, hvordan DTU’s forskere kan gøre en forskel for industrien, lyder svaret:

”Der er behov for nogen, som kan konkretisere, hvad virksomhederne kan bruge digitaliseringen til. Samtidig mener jeg, at DTU kan være med til at sprede det budskab, at man i den enkelte virksomhed og i dansk industri som helhed er nødt til at spørge sig selv, hvordan man vil forholde sig til Industri 4.0. Der er jo rigtig mange produkter og løsninger på markedet. Hvis man ikke går struktureret til værks, kan det hurtigt blive uoverskueligt.”

Danfoss: Omstilling, ikke revolution

Danfoss er en af verdens førende leverandører af styresystemer til elektriske motorer og leverer desuden komponenter til bl.a. køleanlæg, termostater, varmepumper og fjernvarmeanlæg. Virksomheden er kendt som digital frontløber.

"Som en virksomhed med hovedsæde i Danmark skal vi naturligvis søge at få gavn af DTU’s økosystem."
André Borouchaki, Danfoss

”Industri 4.0 refererer jo til en fjerde industriel revolution, men personligt ser jeg snarere digitaliseringen som en omstilling,” siger André Borouchaki, chief technology officer hos Danfoss.

”Det, som virkelig har ændret sig i de seneste år, er adgangen til computerkraft. Moderne computeres lave pris og høje ydeevne betyder, at løsninger, som tidligere var forbeholdt specialformål, nu kan komme langt bredere i anvendelse. Så faktisk er udvikling af nye forretningsmodeller nok det område inden for Industri 4.0, hvor der især er behov for at gøre fremskridt.”

I foråret oprettede Danfoss en såkaldt software development hub placeret i DTU’s forskerpark Scion DTU. I hubben arbejder 15 softwareudviklere med bl.a. Internet of Things, forbundne produkter og cloudbaserede løsninger. Hovedparten af projekterne foregår i samarbejde med divisionerne Danfoss Cooling og Danfoss Heating.

”Den nye enhed løfter vores indsats for digitalisering og øget ’connectivity’ for vores produkter. Samtidig betyder den fysiske placering i forskerparken, at vi får bedre adgang til DTU’s økosystem på området. Her tænker jeg ikke kun på digitalisering, men også på beslægtede områder som kunstig intelligens, dataanalyse og forebyggende vedligehold. Vi regner med at kunne tiltrække kompetente medarbejdere i endnu højere grad. I nogle tilfælde kan der også blive tale om, at vi direkte vil investere i nyudviklet teknologi,” fortæller André Borouchaki.

Også deltagelsen i High Tech Summit 2017 bliver en brik i bestræbelserne på at accelerere tempoet i den digitale omstilling, tilføjer han:

”Jeg vil selv deltage, og jeg glæder mig. Som en virksomhed med hovedsæde i Danmark skal vi naturligvis søge at få gavn af DTU’s økosystem.”

Terma: Alliancer med startupsTERMA: Alliancer med startups er vigtige er vigtige

Med hovedkvarter i Aarhus leverer Termas ca. 1.400 medarbejdere løsninger til flyindustrien, rumfart, forsvar samt sikkerhedsbranchen. Produkterne omfatter dels elektronik, dels flystrukturer, overvejende i kompositmaterialer til bl.a. F-35-kampflyet. Desuden er software en betydelig del af virksomhedens løsninger.

”Vi kan ikke påstå at være allerlængst fremme, når det gælder Internet of Things. Traditionelt har det været en barriere i vores branche, at aktørerne er tilbageholdende med at dele deres data. Men det skal nok komme, og vi vil naturligvis gerne være forberedte,” siger Preben Schmidt Nielsen, director for research & development management hos Terma.

Terma vil benytte deltagelsen i High Tech Summit 2017 til at holde øje med nystartede virksomheder.

”Vi er i forvejen aktive via Innosix (også en partner i High Tech Summit, red.). Vi ser klart et behov for deres platform, hvor veletablerede virksomheder som os og spændende startup- virksomheder kan møde hinanden. På en af sessionerne vil vi da også præsentere en case, hvor vi samarbejder med en startup-virksomhed.”

Casen er et samarbejde mellem Terma og den nordjyske startup Percepto, som leverer løsninger inden for ’computer vision’ og ’machine learning’. Forskere fra DTU Space og DTU Compute medvirker i samarbejdet.

Terma stiller talstærkt op. ”Hele ledergruppen i udviklingsafdelingen er med. Vi forventer, at det bliver en god mulighed for at se, hvilke trends der vil vinde frem, og for at få talt med ligesindede.”

Schneider Electric: Pokémon for industrien

Hos Schneider Electric ser marketingchef Søren Duvier især frem til sessionerne om ’augmented reality’. ”Jeg plejer at kalde det Pokémon for industrien!”

Ligesom når entusiastiske spillere går rundt på gaden for at fange Pokémon- figurer, som er skjulte for andre, kan augmented reality afdække nøgleforhold i et industrianlæg. ”Brugeren holder sin smartphone eller tablet op og kan straks aflæse volumen i en tank, oliestanden i et gear eller andre kritiske parametre direkte på sin skærm,” forklarer Søren Duvier, som har noteret sig betydelig interesse for netop augmented reality i dansk industri.

”De nordeuropæiske lande er generelt hurtige til at acceptere nye digitale løsninger. Jeg vil også vove den påstand, at Danmark ikke har noget valg. Vi er jo et land med relativt høje produktionsomkostninger. Det kan vi kun retfærdiggøre ved at være teknologisk i front.”

Der er endnu tid at løbe på, men sandet løber stille og roligt ned i timeglasset, siger Søren Duvier: ”Danmark er ikke bagefter med digitalisering, men vi er heller ikke langt foran.”

Nyheder og filtrering

Få besked om fremtidige nyheder, der matcher din filtrering.