Veolias Trophée Award til DTU-speciale om grøn energi

fredag 08 dec 17

Jan Kloppenborg Møller
Lektor
Peter Alexander Stentoft, erhvervs-ph.d.-studerende i samarbejde med DTU Compute, DTU Miljø og virksomheden Krüger A/S, vinder årets Veolias Trophée konkurrence for specialeprojektet: Stochastic Model Predictive Control of Biological Nutrient Removal.

Siden 1998 har Trophées Performance Awards uddelt prisen for det mest innovative projekt udført af sidste års universitets- eller erhvervsstuderende. Konkurrencen er opdelt i tre kategorier: Cities, Industries eller Performance.

Grøn behandling af spildevand

Peter Alexander Stentoft vinder prisen i kategorien Cities for specialeprojektet Stochastic Model Predictive Control of Biological Nutrient Removal, som handler om, hvordan man kan optimere de biologiske renseprocesser online i et vandrensningsanlæg.

En stor del af det danske energiforbrug går til behandling af spildevand. Heraf bruges mere end 50% el til beluftningsprocessen, når vandet renses. I projektet har Peter Alexander Stentoft lavet en matematisk model, som kan forudsige og prioritere beluftningsprocessen, når grøn energi er tilgængelig og nedgradere processen i spidsbelastninger, hvilket reducerer omkostningerne med 25%. Denne optimeringsproces er i øjeblikket ved at blive evalueret i et vandrensningsanlæg i Nørre Snede i Midtjylland.

Projektet vinder også Grøn Dyst

I juni 2017 vandt samme speciale også førstepræmien til Grøn Dyst, som er en studenterkonference på DTU, hvor studerende får mulighed for at fremvise deres grønne idéer inden for bæredygtighed, miljø og klimateknologi.

Dommernes kommentarer til vinderprojektet var:

• Let at implementere, større fordele end ulemper
  • Et afprøvet og gennemtestet intelligent spildevandssystem, let at implementere med en kort tilbagebetalingstid og et betydeligt reduceret energiforbrug
  • Solidt ingeniørarbejde

Tværfaglighed og nuværende erhvervs-ph.d.-projekt

”Peter har med sit tværfaglige specialeprojekt kombineret miljøfaglig viden med matematisk og statistisk modellering på et højt niveau. I løbet af sit speciale har han desuden implementeret online kontrol af processerne baseret på de matematiske modeller. I sit projekt har Peter dermed kombineret praktisk implementering med akademisk arbejde. Vi er meget stolte over, at han har modtaget priserne, og vi er også meget glade for, at Peter har valgt at fortsætte sit arbejde i et ph.d.-studie”, siger Jan Kloppenborg Møller, lektor fra DTU Compute og hovedvejleder på Peters erhvervs-ph.d.-projekt Stochastic Predictive Control of Wastewater Treatment Processes.

Øvrige vejledere på projektet er: professor Henrik Madsen, DTU Compute og professor Peter Steen Mikkelsen, DTU Miljø samt Thomas Munk-Nielsen, Senior Process Engineer, Krüger A/S, Luca Vezzaro, Project Engineer, Krüger A/S