Foto: Laura Stamer

Nyt institut viser vejen til det digitale samfund

fredag 17 maj 13

17. maj klipper uddannelsesminister Morten Østergaard snoren over og indvier officielt det nye institut DTU Compute. Instituttet bliver Danmarks største inden for matematik og computer science og det første transparente forsknings- og læringshus i landet. Danmark - og resten af verden - er på vej ind i det digitale samfund, og DTU Compute skal være med til at hjælpe os til at forstå og skabe den nye verden.

DTU Compute inviterer interesserede til åbningen - kom og oplev instituttets seneste forskningsresultater og innovative studiemiljø. Instituttet vil på dagen være spækket med demonstrationer og korte oplæg, hvor man vil kunne opleve det digitale samspil med den kunstige bugspytkirtel, den mobile hjernescanner, babyers bevidsthed, selvreparerende computer chips, grise, IC4-tog, cyber security, e-valg, 3D state-of-the-art ansigt scannere, smartphones til kortlægning af sociale netværk og meget andet.

Big Data og den hellige gral

Et af de helt store samtaleemner i øjeblikket er begrebet ’Big Data’, der bruges om alt fra det amerikanske valg, forskning i babyers bevidsthed til, hvordan vi kan løse komplekse sygdomme som cancer eller diabetes. Big Data er næsten blevet den hellige gral for en stor del af forskningsverdenen, hvor man i dag kan simulere forsøg ved at behandle enorme datamængder. Her spiller matematik og computer science en central rolle og vil derfor også få en naturlig hovedrolle for fremtidens forskning.

Transparent forsknings- og læringsmiljø

Den nye bygning, der huser instituttet, er en markant og anmelderrost bygning bestående af glasfacader, hvor 24 træer plantet indendørs sørger for en helt speciel grøn og bæredygtig atmosfære blandt studerende og ansatte. Grænserne mellem forskning og undervisning flyder sammen på en måde i bygningen, der aldrig tidligere er set i Danmark. Bygningens transparente og fleksible indretning fornyer muligheden for interaktion mellem forskere og studerende, samtidig med at arkitekturen hjælper underviseren med at gøre undervisningsformen mere impulsiv. Samtlige studerende på DTU modtager i deres studietid undervisning på instituttet, der dermed udfylder en nøglerolle for fremtidens ingeniører.

Fredag d. 17. maj 2013 kl. 15-19

Danmarks Tekniske Universitet