Studerende skal lære at hacke

onsdag 17 okt 18
af Jeppe-Moelgaard-Thomsen

Christian Damsgaard Jensen
Lektor
Fremtidens it-sikkerhedseksperter skal lære at tænke ligesom hackerne. Derfor får studerende nu et laboratorium, et hackerlab, hvor de skal lære at hacke smarte apparater

It-sikkerhedseksperter skal vide, hvordan man bryder koden til smarte dørlåse, højttalere og andre apparater, som er forbundet på Internet of Things – IoT. Derfor skal computer-ingeniørstuderende lære at hacke.

”Hackere tænker ofte skævt og lidt ud af boksen for at finde sikkerhedshuller. Så hvis vi skal forsvare os mod cyberangreb, skal de studerende forstå, hvordan en hacker tænker,” siger lektor Christian D. Jensen fra DTU Compute, som er ansvarlig for det nye hackerlab.

Det er ikke tilfældigt, at der er fokus på sikkerheden i apparater på IoT. Digitaliseringens hastige udbredelse har nemlig betydet en voldsom stigning i antallet af enheder, der kommunikerer med hinanden. Enheder og apparater, hvor cybersikkerhed ikke nødvendigvis er tænkt ind i produktudviklingen.

"Truslen fra cyberkriminalitet er MEGET HØJ."
Trusselvurdering for Danmark, udsendt i maj 2018 af Center for Cybersikkerhed ved Forsvarets Efterretningstjeneste

”Der er behov for at undersøge sikkerheden i de fysiske installationer, fordi apparaterne skaber flere indgange for hackere og derfor mere usikkerhed. It-sikkerhedsfolk har brug for et værksted, hvor disse IoT-devices står til rådighed, på samme måde som kemikere har brug for et laboratorium til at lave eksperimenter,” siger Christian D. Jensen.

’White hat hacking’

At et universitet underviser studerende i hacking, lyder måske kontroversielt, men indsatsen handler også om at rekruttere talentfulde unge it-interesserede til at blive ingeniører ved at vise dem, at man kan hacke i en god sags tjeneste – såkaldt white hat hacking i modsætning til cyberkriminelle, der begår ’black hat hacking’.

”Jeg tror, at ideologien om hacking bliver formet allerede i folkeskolen og gymnasiet, så for os handler det også om at vise omverdenen, at unge it-talenter kan tage deres kompetencer denne vej. Jeg mener samtidig, at DTU giver en sund, moralsk ballast oven i undervisningen,” siger Christian D. Jensen.

DTU Hackerlab forventes at åbne i efteråret 2018.