Foto: Joachim Rode

DTU udpeger ny direktør for DTU Compute

tirsdag 18 apr 17

Anders Overgaard Bjarklev
Professor i statistik Per Bruun Brockhoff, 52 år, er udpeget til ny direktør for DTU Compute. Han kommer fra instituttets sektion for Statistik og Dataanalyse og tiltræder som ny institutdirektør 1. maj.

Per Bruun Brockhoff kom til DTU i 2004 som professor med særlige opgaver (MSO), og fik sit permanente professorat i statistik i 2009. I perioden 2008-2012 var han leder af DTU Computes Sektion for Statistik, og har bag sig 25 års erfaring fra både universitetsverdenen og erhvervslivet.

DTU’s prorektor, Rasmus Larsen, udtaler i anledning af udnævnelsen.

”Jeg ser frem til samarbejdet med Per Bruun Brockhoff, som vi kan forvente bliver en markant leder på DTU Compute. Per er en internationalt anerkendt forsker i statistik og data science, og med hans baggrund som underviser i grundlæggende statistik for alle ingeniørretninger og foregangsmand indenfor digital læringsteknologi kan vi forvente, at han vil spille en stor og aktiv rolle i den fremtidige udvikling af ingeniørfaget,” siger Rasmus Larsen.

Per Bruun Brockhoff selv ser det som sin opgave at fastholde og styrke instituttets position som et stærkt, forskningsbaseret institut med fokus på åbenhed og troværdighed.

"Det vil være vigtigt for mig, at vi udfylder vores rolle om at være til nytte for samfundet ved at række ud efter alle i samfundet – lige fra de mest forskningstunge virksomheder til unge mennesker og vores eget uddannelsessystem."
Per Bruun Brockhoff, institutdirektør, DTU Compute

”DTU Computes fagområder og aktiviteter er i dag allestedsnærværende og vil få voksende betydning og opmærksomhed på alle niveauer i samfundet. Den store opmærksomhed og disciplinernes vigtige rolle i fremtiden giver os uden tvivl nogle fantastiske muligheder, men også udfordringer og et stort ansvar,” siger han.

”Det vil være vigtigt for mig, at vi udfylder vores rolle om at være til nytte for samfundet ved at række ud efter alle i samfundet – lige fra de mest forskningstunge virksomheder til unge mennesker og vores eget uddannelsessystem.”

Formidling af viden til omverdenen er ifølge Per Bruun Brockhoff helt centralt for et institut som DTU Compute.

”Kommunikation vil altid være i fokus for vores virke. Uanset om det er indledende undervisning, samarbejder med forskningskolleger, inspiration for gymnasielever eller virksomhedsledere eller visioner til politikere, embedsværk og ministre skal vi kommunikere og formidle klart, inviterende og engageret,” siger han.

DTU Computes nye institutdirektør tog sin kandidateksamen i statistik ved Aarhus Universitet 1991. I 1995 færdiggjorde han sin ph.d., ligeledes i statistik, på Den Kongelige Veterinær- og Landbohøjskole, hvor han arbejdede frem til sin ansættelse på DTU.

Per Bruun Brockhoff bor i Værløse og er gift med Lene Bruun Brockhoff. Sammen har de døtrene Trine, Fie og Julie.