Foto Colourbox

Kunstig intelligens knækker koden til den ægte kærlighed

torsdag 11 jan 18
af Jesper Spangsmark

DR3’s program ’Koden til kærlighed’ bruger en selvlærende algoritme udviklet på DTU til at hjælpe singler med at finde den eneste ene.

Romantiske parmagere har lige fra den gammeldags Kirsten Giftekniv til de moderne dating-services fokuseret på, hvad singler selv ønskede, når de assisterede i jagten på den eneste ene. Der er med andre ord ikke sket noget afgørende nyt i flere hundrede år. Men det gør der nu. På opfordring fra DR3 har forskere på DTU Compute udviklet en selvlærende algoritme og sendt den på jagt efter opskriften på et godt parforhold.

Med udgangspunkt i meget store mængder data om 1334 mennesker i velfungerende parforhold analyserer algoritmen sig frem til, hvad der betinger den gode relation mellem mennesker:

”Algoritmen får rigtig mange informationer om hver enkelt person i hvert af de 667 parforhold f.eks. mad-, og transportvaner, barndomsby, højde, antal søskende, kæledyr, forbrugsmønstre og en masse andet - også ting, der normalt ikke regnes for relevante for vores valg af partner. Derefter søger algoritmen efter et mønster i forholdet mellem oplysningerne. På den måde lærer den sig selv, hvad ingredienserne er i et godt parforhold, og hvordan de skal blandes,” forklarer algoritmens skaber, professor Jan Larsen fra DTU Compute.

"Algoritmen lærer sig selv, hvad ingredienserne er i et godt parforhold, og hvordan de skal blandes"
Jan Larsen, professor

Alpha Zero of love
Forsøget adskiller sig fra tidligere forsøg på at kortlægge, hvad der giver et godt parforhold, ved at algoritmen lærer sig selv, hvad den skal kigge efter. Alle eksisterende forestillinger om romantik og den eneste ene er således visket bort. Og da algoritmen ikke selv har et kærlighedsliv, har den mulighed for at starte helt forfra og drage sine egne konklusioner udelukkende på baggrund af data. Jan Larsen forklarer:

”Kunstig intelligens (AI) løser flere og flere meget komplekse problemer. F.eks. har Alpha Zero-algoritmen fra den Google-ejede virksomhed DeepMind lært sig selv at spille skak på højt niveau. Vi har brugt en simplere selvlærende algoritme til at lære sig ’the game of love’.

Efterhånden som algoritmen gør sig selv til førende ekspert i kærlighed, bruger den sin viden til at hjælpe deltagerne i programmet ’Koden til kærlighed’ på DR3 med at finde den perfekte partner.

Hvordan det går med de par, algoritmen har sammensat, kan man se i programserien, som sendes over otte afsnit i januar og februar på DR3.