Uddannelses- og forskningsminister Ulla Tørnæs med lektor Sune Lehmann Jørgensen fra DTU Compute

LearnT DTU - Nyt center for teknologi og læring er åbnet

fredag 25 nov 16

Karsten Schmidt
Emeritus
DTU har åbnet det nye Center for Digital Læringsteknologi, learnT DTU, og det blev markeret med fest og faglighed.

Med en digital mursten og et virtuelt fyrværkeri kunne uddannelses- og forskningsminister Ulla Tørnæs den 18. november erklære learnT DTU for åbnet.

LearnT DTU er tilknyttet DTU Compute og vil være åbent for alle som arbejder med læring og den teknologi, der kan understøtte bedre læring.

”Vi vil være et samlingspunkt for DTU’s egne forskere og studerende, folkeskolen, andre universiteter og virksomheder, der udvikler læringsredskaber til undervisningssektoren. Det er mit håb, at vi kan skabe et samarbejde med humanistiske grupper på de andre universiteter og med didaktikere og pædagoger, så vi opnår en mangfoldighed til gensidigt nytte,” udtaler Helle Rootzén, professor på DTU Compute og centerleder for learnT DTU.

Centrets mission er at sikre dyb, individualiseret, fleksibel og effektiv læring gennem forskning og  innovation inden for inden for digital læringsteknologi. Centret skal samle kompetencer fra datalogiske områder som statistik og dataanalyse, kunstig intelligens, machine learning og software engineering.

Åbningsarrangementet

Næsten 150 gæster var tilmeldt arrangementet, der indledtes med en tale fra rektor Anders Bjarklev, institutdirektør Rasmus Larsen og uddannelses- og forskningsminister Ulla Tørnæs. Derefter var der faglige indslag dels fra EduLab (Danmarks udbyder af digital matematik til grundskoler) og dels fra forskellige forskere og undervisere om koblingen mellem leg, læring og intelligent teknologi.  Efter oplæggene kunne gæsterne besøge forskellige stande med eksempler på læringsteknologier eller -projekter og herunder læringsspil, læringsquizzer og 3D-virtuelle simuleringer fx Serious Games Interactive, Clickers, Socrative, SensibleDTU, Labster, bevægelsesanalyse med spillekonsolet Microsoft Kinect.