Nyt teknologi-topmøde fokuserer på digitalisering

onsdag 10 maj 17

Jan Madsen
Institutdirektør, Professor

Anders Overgaard Bjarklev

Hvornår: 20.-21. september 2017

Hvor: DTU, Anker Engelunds Vej 1 bygn. 101A, 2800 Kgs. Lyngby

Hvem: Alle, der beskæftiger sig med digitalisering af dansk erhvervsliv

Deltagelse: Gratis for besøgende

Læs mere: www.hightechsummit.dk

Til september holder DTU Danmarks første universitetsdrevne teknologi-topmøde med fokus på digitalisering af Danmarks industri. Med digitalisering som tema debatteres fremtidens teknologiske udfordringer.

Under det to dage lange ’High Tech Summit’ vil 60 udstillere fra dansk erhvervsliv mødes med forskere, studerende, iværksættere, udviklere, investorer og 3.000 besøgende for at debattere, teste og demonstrere fremtidens industrielle teknologier såsom Internet of Things, Big Data, smarte materialer og Industri 4.0. Blandt oplægsholderne er repræsentanter fra Microsoft, IBM, Siemens Center of Knowledge Interchange og SingularityU Denmark.

Industri 4.0 – eller ’den fjerde industrielle revolution’ – er drevet af en hastigt accelererende digitalisering. I dag står virksomheder og et voksende vækstlag af højteknologiske startups over for valg og prioriteringer, som kan være afgørende for, hvordan de kan bevare deres konkurrenceevne.

”DTU udgør Danmarks største platform for udvikling og anvendelse af nye teknologier og er samtidig et universitet med en solid, daglig kontaktflade til erhvervslivet i alle egne af landet. Det er derfor oplagt, at vi gennem initiativer som High Tech Summit kreerer nye partnerskaber, der kan sikre, at dansk erhvervsliv er klædt på til at gribe de muligheder, som den teknologiske udvikling giver,” siger DTU’s rektor Anders Bjarklev.

Nye teknologier forandrer samfundet

High Tech Summit har hentet inspiration hos bl.a. ‘MIT Tech Conference’ på Massachusetts Institute of Technology og vil give bud på, hvilke teknologier inden for digitalisering, der kommer til at dominere hverdagen i fremtiden.

”Nye teknologier, der ændrer vores produktionsmidler og kommunikationsevne, har historisk vist sig at forandre samfundet radikalt, siger Jan Madsen, som er en af initiativtagerne til High Tech Summit og professor og vicedirektør på DTU Compute.

”Med digitaliseringen bliver vores verden omdannet til noget, vi har svært ved at forestille os. Man kan sammenligne med det, vi oplevede ved at gå fra et landbrugssamfund til et industrisamfund. Men det vil ske langt hurtigere. Og det betyder, at danske virksomheder og institutioner, som ikke forstår at være på forkant med teknologien, risikerer at blive disrupted. Derfor er det vigtigt, at vi i Danmark skaber stærke højteknologiske løsninger på tværs af virksomheder, startups og forsknings- og uddannelsesinstitutioner – både nationalt og internationalt.”

Målet med High Tech Summit er at styrke samarbejdet mellem erhvervsliv, forskning og uddannelse inden for centrale teknologifelter og forretningsområder. Ud over en række keynote-speakers kan man høre oplæg om teknologi, deltage i workshops og studenter-matchmaking – ligesom man kan overvære prisuddelinger, konkurrencer og hackathons. Desuden vil der være mulighed for at besøge laboratorier og faciliteter på DTU’s institutter.

Om High Tech Summit

High Tech Summit har bl.a. fokus på disse områder:

Industri 4.0, eksempelvis smarte robotter i produktionen og ultrahurtige 3D-printere.

Digitalisering og Big Data, eksempelvis digitale, individualiserede sundhedsløsninger, smart energistyring i byer og nye forretningsmodeller.

Internet of Things, eksempelvis intelligente stalde i fødevareproduktionen, førerløse køretøjer og nye IT-løsninger, der forhindrer misbrug af vores private data på Internettet.

Avancerede materialer, eksempelvis intelligente materialer, nano-sensorer til miljøteknologiske løsninger og smarte overflader på avancerede produkter.

Startups og studerende, eksempelvis disruption, high tech startups og synergi mellem startups og store virksomheder. Her deltager bl.a. Venture Cup, DTU Skylab og Stardust. Derudover vil der være aktiviteter fra Scion DTU.

Udvalgte keynote speakers:

IBM: ‘Internet of things – it is happening now ‘, Claus Klint, direktør, IBM Watson Internet of Things, Norden

Microsoft: ’Den digitale transformation’, Microsoft

Siemens: ‘Industry 4.0 concerns everyone’, prof. dr. Dieter Wegener, Siemens AG, Corporate Technology and ZVEI – German Electrical and Electronic Manufacturers’ Association

SingularityU Denmark: ’Exponential mindset and business’, Laila Pawlak, CEO, SingularityU Denmark

Strategiske samarbejdspartnere: IBM, Siemens Center of Knowledge Interchange, Microsoft, DI Digital, IDA, Region Hovedstaden, ATV, IPU, Innosix, MADE, Lyngby-Taarbæk Vidensby, SingularityU Denmark. Polyteknisk Forening, Scion DTU, Stardust og Venture Cup.

Book en stand: Mere end halvdelen af de ca. 55 stande er allerede afsat, så det gælder om at rykke hurtigt, hvis din virksomhed skal være med: www.hightechsummit.dk