OiX DTU skylab 2015

Open Innovation mellem danske virksomheder og studerende

onsdag 18 nov 15

Krestine Mougaard
Konsulent
DTU Construct

Mark Bernhard Riis
Head of Innovation

Sponsorvirksomheden Oticon

Oticon er blandt de tre største virksomheder i høreapparatsindustrien. I Danmark er der 1400 ansatte, som er med til at udvikle nogle af de mest innovative høreapparatsløsninger i verden.

Oi-X integreres i undervisningen

De fleste af sponsorvirksomhedernes problemstillinger til de studerende i Oi-X 2015 blev introduceret i forbindelse med undervisningen på DTU i starten af dette efterårssemester. Næste Oi-X-forløb gennemføres til forårssemestret 2016. Målet er at udbrede Oi-X på tværs af så mange studieretninger og universiteter som muligt.
Hvordan kan man optimere høreapparater ved hjælp af brugerinddragelse på en smart måde? Et løsningsforslag til den udfordring, stillet af Oticon, vandt Open Innovation (Oi-X) 2015.

50 studerende fra forskellige danske universiteter og studieretninger har arbejdet intensivt i flere uger for at løse udfordringer stillet af sponsorvirksomhederne IBM, KMD, Oticon, Easy Translate og Widex i forbindelse med det nye initiativ Oi-X. Til Oi-X-finalen, den 13. november i DTU Skylab, havde DTU inviteret de forskellige studerende til at dyste om, hvem der kunne levere de bedste innovative løsninger.

Vinderne er en gruppe studerende fra DTU og Aalborg Universitet fra studieretninger inden for akustik, lyd og musik og digitale medier. Gruppen vandt 1. prisen på 25.000 kr. samt specialprisen ”Bedste høreapparatsløsning" på 2.500 kr. fra Innovationsnetværket Dansk Lyd. I løbet af Oi-X–forløbet har gruppen udviklet et koncept, som tager udgangspunkt i den enkelte brugers aktuelle kontekst og behov for på denne måde at skabe en forbedret høreoplevelse for brugeren. Konceptet udemærker ved sig dets særlige kombination af GPS- teknologi, EEG- sensorer til genkendelse af følelsesmæssige reaktioner fra brugeren m.m. samt oplæg til ny interaktion med audiologen. Læs mere.

Oi-X 2015 vinderprojekter

1. pris - 25.000 kr. for ”Enhanced data collection and user experience in the fitting stage for hearing aids - challenge fra Oticon
Vindere: Amod Deshpande, Samuel Cocks, Sindri Westlund and Thomas Michael Wilmot. (Gruppe #12).

2. pris – 15.000 kr. for ”Uber for translation” - challenge fra Easy Translate
Vindere: Maciej Korzepa, Pawel Drozdowski og Tomasz Nowak. (Gruppe #2).

3. pris – 10.000 kr. for ”Consumer2Creator - new consumers” - challenge fra KMD
Vindere: Maria Lindberg Christensen og Rasmus Norré Sørensen. (Gruppe #9).

Specialpris – 2.500 kr. for ”Bedste høreapparatsløsning for Oticon” fra Innovationsnetværket Dansk Lyd
Vindere: Amod Deshpande, Samuel Cocks, Sindri Westlund og Thomas Michael Wilmot. (Gruppe #12).

Specialpris – 2.500 kr. for ”Bedste høreapparatsløsning for Widex” fra Innovationsnetværket Dansk Lyd
Vindere: Camilla Hansen, Christian Breinholt, Frederik Hansen og Mathies Herskind (Gruppe #8).

Find alle vinderprojekter på Oi-X-bloggen.

OiX 2015, DTU Skylab and DTU Compute
Studerende fra Oi-X

Dommerpanel

• Niklas Marschall, Versatile innovation catalyst, KMD